شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

موقعیت

جامع ترین سایت روانشناسی

موقعیت

۹۱۶ بازديد
در حقیقت ، معتبر وجود دارند که در آن‌ها یک یا چند مورد از این فرضیات غلط هستند :
یا پاپ فعلی ازدواج‌کرده یا طلاق . پاپ فعلی طلاق ندارد . بنابراین پاپ فعلی ازدواج‌کرده است .
این استنباط به این دلیل معتبر است که اگر چه فرضیات و نتیجه‌گیری همه درست نیستند ، تصور وضعیتی که در آن همه مقدمات درست باشد غیر ممکن است ، اما نتیجه غلط خواهد بود . مثال‌ها از قبیل این ها نشان می‌دهند که اعتبار یک استنباط به شکل یا ساختار آن بستگی دارد ، نه به محتوا .
مهارت‌های استدلالی اغلب از طریق مسایل مربوط به قیاس‌های منطقی ارزیابی می‌شوند ، که استدلال‌های قیاسی متشکل از دو اصل و یک نتیجه‌گیری هستند . دو نوع قیاس منطقی به طور خاص رایج هستند .
در قیاس منطقی فرضیات و نتیجه این که برخی یا همه اعضای یک مقوله ، یا اعضای یک مقوله دیگر نیستند ، مانند مثال‌های زیر :
همه robins پرنده هستند . همه پرندگان حیوان هستند . از این رو ، همه robins حیوان هستند .
برخی از مردان مجرد ، فضانورد نیستند . همه مردان مجرد ، انسان هستند . بنابراین ، برخی از انسان‌ها فضانورد نیستند .
قیاس خطی عبارت است از مقایسه کمی که در آن هر واژه بیشتر از یک ویژگی یا کیفیت خاص نشان می‌دهد ، و reasoner باید براساس the نتیجه‌گیری کند . یک مثال از یک مشکل استدلال بر پایه قیاس خطی این است که : " جان بلندتر از بیل است و بیل از پیت بلندتر است . چه کسی بلندتر از همه است ؟ " قیاس منطقی نیز می‌تواند شامل negations باشد مانند " بیل به اندازه جان بلند نیست " .
القا
بسیاری از جنبه‌های حل مساله شامل استدلال استقرایی ، یا القا می‌شوند . به بیان ساده ، القا ابزاری برای استدلال از یک بخش به یک کل ، از جزئیات به ژنرال‌ها ، از گذشته تا آینده ، یا از مشاهده مشاهده نشده است . در حالی که استنتاج‌های معتبر معتبر ، حقیقت نتایج آن‌ها را تضمین می‌کند، به این معنا که غیرممکن است که فرضیات درست باشند و نتیجه‌گیری غلط ، خوب استقرایی فقط این را تضمین می‌کند ، اگر فرضیات درست باشد ، این نتیجه‌گیری محتمل است ، یا محتمل است که درست باشد . انواع مختلفی از استدلال استقرایی ، از جمله استنتاج علی ، استنتاج مطلق ، و استنتاج قیاسی وجود دارد .
در یک استنتاج منطقی ، یک دلیل برای این نتیجه‌گیری وجود دارد که چیزی وجود دارد ، یا احتمالا ً دلیل چیز دیگری است . برای مثال ، از این حقیقت که صدای موسیقی پیانو شنیده می‌شود ، می‌توان استنباط کرد که کسی پیانو می‌نوازد ( یا ) . اما با اینکه ممکن است این نتیجه‌گیری محتمل باشد ، مشخص نیست ، زیرا صداها را می‌توان با یک synthesizer الکترونیکی تولید کرد . ( مراجعه به القا ، مشکل )
در یک استنتاج قطعی ، فرد در مورد اینکه آیا چیزی هست یا احتمالا ً عضو یک گروه خاص است ، قضاوت می‌کند . برای مثال ، مشاهده یک حیوان که قبلا ً ندیده است ، فردی که دانش محدودی از سگ‌ها دارد ممکن است مطمئن باشد که چیزی که دیده می‌شود یک سگ است ، اما در مورد گونه‌های خاص کم‌تر مطمئن است .
در استدلال ، یکی از چیزهایی را اعمال می‌کند که یک حوزه دیگر را فرا گرفته‌است . ارسطو فرمول را برای دو استنتاج قیاسی ممکن بیان کرد : " همانطور که A در B است ، بنابراین C در B است ، بنابراین C در D است " استنتاج قیاسی شامل اعمال پیامدهای یک موقعیت شناخته‌شده به یک موقعیت جدید یا ناشناخته است . با این حال ، در این رویکرد ، ریسک در صورتی رخ می‌دهد که دو موقعیت برای مقایسه مشابه با هم تفاوت داشته باشند .
روبرت جی . Sternberg
انواع دیگر تفکر
داوری
یک شکل ساده از تفکر واقع‌بینانه - یعنی تفکر که به سوی محیط بیرونی متمایل است - زمینه‌ساز توانایی تمایز اجسام و یا موارد مجزا از اطلاعات ( به عنوان مثال ، تشخیص شیر از یک ببر ) است. نتیجه یک قضاوت است ، و بر این اساس فرآیند را تصمیم‌گیری می‌نامند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.