جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

انگیزش

جامع ترین سایت روانشناسی

انگیزش

۸۹۳ بازديد
تحقیقات انگیزشی تا دهه ۱۹۷۰ بر تحقیقات انگیزشی حاکم بود , اما حتی در دهه ۱۹۷۰ و " صدای مخالف " شنیده شد . محققانی مانند روانشناس آمریکایی ادوارد سی . (تلمن کوهلر و روانشناس آلمانی , ولفگانگ کوهلر , برای وجود پردازش فعال‌تر اطلاعات در هر دو انسان و حیوانات استدلال کرد و روانشناسی مکانیکی - r را رد کرد . این روانشناسان شناختی اولیه راه را برای محققان دیگر باز کردند تا انگیزش ناشی از انتظارات رویداده‌ای آینده , انتخاب بین گزینه‌ها و اسناد مربوط به پیامدها را بررسی کنند. به عبارت دیگر , با ظهور توضیحات شناختی رفتار با انگیزه , این امکان وجود داشت که استدلال کنیم که رفتارها گاهی هدفمند هستند . رویکرد شناختی در تجزیه و تحلیل انواع مختلف انگیزه , در میان آن‌ها , رفتار پیشرفت , انگیزش ناهماهنگی و خودشکوفایی مفید بوده‌است .
تغییر دیدگاه‌ها و تحقیقات در مورد انگیزه از نظریه‌های همه‌جانبه انگیزه به نظریه‌های کوچک‌تر و گسسته که انگیزه‌های خاص یا جنبه‌های خاص انگیزش را تحت شرایط خاص توضیح می‌دهند , دور شده‌است . این عوامل انگیزشی به راحتی در سه حوزه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند : توضیحات زیستی , شناختی و شناختی .
رویکردهای بیولوژیکی به انگیزش
ویژگی‌های زیستی انگیزش را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد : کمک ژنتیکی به رفتار با انگیزه , سازوکارهای برانگیختگی و سیستم‌های پایش زیستی .
کمک‌های ژنتیکی
همانطور که در بالا اشاره شد , این ایده که برخی از رفتارهای مبتنی بر انگیزه نتیجه برنامه‌های ذاتی هستند که در سیستم عصبی ظاهر شده‌اند توسط جیمز و مک دوگال در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۹۰ پیشنهاد شده‌اند . این رویکردهای اولیه غریزه به دلیل ناتوانی حامیان در تمایز بین رفتارهای غریزی و آموخته‌شده و به دلیل درک رفتار مشاهده‌شده به صورت غریزی , توضیح نمی‌دهند که چرا رفتار رخ می‌دهد . در اروپا , گروهی از زیست شناسان علاقه‌مند به اهمیت تکاملی رفتارهای حیوانات , مفهوم را زنده نگه داشتند و به مطالعه اساس ژنتیکی رفتار ادامه دادند . سه تن از این محققان ( اتریشی کارل فون فریش و ( کنراد لورنز ) جایزه نوبل را برای کار بر روی این موضوع دریافت کردند . در این مطالعه به بررسی الگوهای رفتاری حیوانات در زیستگاه طبیعی آن‌ها پرداخته شده‌است . ما استدلال می‌کنیم که اهمیت تکاملی یک رفتار خاص را می‌توان پس از طبقه‌بندی رفتارها برای آن گونه درک کرد که در نتیجه مشاهده در طبیعت توسعه‌یافته است . آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که اهمیت رفتار در هنگام مشاهده رفتار سایر حیوانات واضح‌تر می‌شود . از مشاهدات طبیعی و مطالعات می‌دانی به عنوان رایج‌ترین تکنیک‌ها استفاده می‌شود .
این تحقیق به روش فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد . این رفتارها , که به عنوان الگوهای فعالیت ثابت شناخته می‌شوند, ویژگی‌های برجسته بسیاری دارند : آن‌ها مختص گونه تحت مطالعه هستند , به شکلی بسیار مشابه از یک رخداد تا مرحله بعدی رخ می‌دهند و به نظر نمی‌رسد که به طور قابل‌توجه با تجربه تغییر کند . به علاوه , محرکی که این رفتارهای برنامه‌ریزی‌شده ژنتیکی را آزاد می‌کند , معمولا ً بسیار خاص است , مانند یک رنگ , شکل , یا صوت خاص . این محرک‌ها محرک کلیدی یا محرک علامت نامیده می‌شوند و هنگامی که یک موجود زنده ( عضوی از همان گونه‌ها ) به عنوان محرک اجتماعی شناخته می‌شوند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.