جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

استنباط

جامع ترین سایت روانشناسی

استنباط

۸۷۱ بازديد
فرآیند همانندسازی در وظایف ساده حل مساله نشان‌داده شده‌است . فرض کنید که یک کودک می‌داند چگونه مشکلات را حل کند که نیاز به محاسبه درصد یک عدد مشخص دارد . سپس کودک یاد می‌گیرد چگونه مشکلات را حل کند و از چند عدد دیگر سوال کند . کودک در حال حاضر یک ساختار شناختی دارد ، یا چیزی که Piaget " الگو " نامیده می‌شود ، برای درصد مشکلات و می‌تواند دانش جدید را در ساختار موجود وارد کند .
فرض کنید که کودک پس از آن خواسته می‌شود یاد بگیرد که چگونه مشکلات زمان - نرخ را حل کند ، و هرگز قبلا ً با این نوع مشکل برخورد نکرده است . این امر مستلزم انطباق با ایجاد یک ساختار شناختی جدید است . بنا به گفته Piaget ، رشد شناختی ، تعادل دینامیکی بین دو فرآیند جذب و سازش را نشان می‌دهد .
Piaget به عنوان بخش دوم از تئوری خود ، چهار دوره بزرگ را در رشد عقلانی فردی مطرح نمود . اولی ، دوره sensorimotor ، از بدو تولد تا دو سالگی گسترش‌یافته است. در طول این مدت ، یک کودک یاد می‌گیرد چگونه واکنش را اصلاح کند تا آن‌ها را سازگار کند ، تا کارها را هماهنگ کند ، اشیا مخفی را بازیابی کند ، و در نهایت ، شروع به نمایش اطلاعات در ذهن می‌کند . دوره دوم ، که با نام preoperational شناخته می‌شود ، تقریبا ً از سن ۲ سالگی تا ۷ سالگی ادامه دارد . در این دوره کودک به زبان و تصویر ذهنی رشد می‌کند و یاد می‌گیرد که بر روی ابعاد ادراکی منفرد ، مانند رنگ و اندازه تمرکز کند . سوم ، دوره زمانی عملیاتی ، از حدود ۷ تا ۱۲ سال است . در این زمان کودک به اصطلاح توانایی‌های حفاظتی را پرورش می‌دهد، که او را قادر می‌سازد تا چیزهایی را تشخیص دهد که ممکن است متفاوت باشند ، به عنوان مثال ، فرض کنید که آب از یک ظرف شیشه‌ای عریض به یک لوله باریک بلند تبدیل می‌شود . " یک کودک preoperational " ، پرسید که این لگن آب بیشتری دارد ، خواهد گفت که دومین جام جهانی این کار را انجام می‌دهد ؛ با این حال ، یک کودک عملیاتی - واقعی تشخیص خواهد داد که مقدار آب در the باید یک‌سان باشد . در نهایت ، کودکان وارد دوره چهارم ، رسمی - عملیاتی می‌شوند که در حدود ۱۲ سالگی شروع می‌شود و در طول زندگی ادامه می‌یابد . کودک شروع به رشد مهارت‌های تفکر در همه ترکیبات منطقی می‌کند و یاد می‌گیرد که با مفاهیم انتزاعی فکر کند . به عنوان مثال ، یک کودک در دوره عملیاتی بتن با دشواری زیادی برای مشخص کردن تمام orderings ممکن از چهار رقم ، مانند ۳ - ۷ - ۵ - ۸ ، دچار مشکل خواهد شد . با این حال ، کودکی که به مرحله فعالیت رسمی رسیده ، یک استراتژی از تغییرات سیستماتیک رو به رو را اتخاذ خواهد کرد که شاید با رقم آخر شروع کرده و به سمت اولی کار کند . این روش سیستماتیک تفکر معمولا ً برای کسانی که در دوره عملیاتی - عملیاتی هستند امکان پذیر نیست .
تئوری Piaget تاثیر عمده‌ای بر روی دیدگاه‌های توسعه فکری دارد ، اما امروزه به طور گسترده‌ای پذیرفته نمی‌شود چون در اواسط قرن بیستم بود . یک نقص این است که این تیوری در درجه اول با حالت‌های علمی و منطقی تفکر سروکار دارد در نتیجه از زیبایی‌شناسی ، شهودی و دیگر حالت‌ها چشم‌پوشی می‌کند . به علاوه ، Piaget در این مورد اشتباه کرد که کودکان بیشتر قادر به انجام عملیات ذهنی قبل از سنین بودند که او تخمین می‌زد آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند .
نظریه‌های پس از Piaget
با وجود نفوذ نقصان یافته خود ، تئوری " به عنوان پایه‌ای برای دیدگاه‌های دیگر ادامه دارد . یک نظریه بر روی کار Piaget با پیشنهاد یک پنجم ، بزرگ‌سال ، دوره توسعه ، مانند " یافتن مشکل " ، گسترش پیدا کرده‌است ؛ این فرآیند شناسایی مشکلاتی است که در وهله اول به ارزش حل شدن ارزش دارند . دوره دوم ، دوره‌های توسعه را مشخص کرده‌است که کاملا ً با those که توسط Piaget پیشنهاد شده متفاوت هستند . یک دوره سوم نیز برای پذیرش دوره‌های رشد Piaget پیشنهاد شده‌است ، اما برای این است که آن‌ها پایگاه‌های شناختی متفاوتی داشته باشند . برخی از تئوری‌ها در گروه سوم بر اهمیت ظرفیت حافظه تاکید دارند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.