چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

هورمون

جامع ترین سایت روانشناسی

هورمون

۹۱۰ بازديد
وقتی چنین اعمالی از تحریک مصنوعی نورون‌ها حاصل می‌شود , احساسات همراه نیز همانند حرکات بیان‌کننده آن احساس رخ می‌دهد .
هیپوتالاموس در همراهی با غده هیپوفیز , ترشح هورمون‌ها , دمای بدن , فشار خون و سرعت و نیروی ضربان قلب و سطح آب و الکترولیت را کنترل می‌کند . حفظ این و سایر رویداده‌ای در حال تغییر در محدوده طبیعی , هموستاز نامیده می‌شود ; این شامل رفتاری است که هدف آن حفظ بدن در محیط صحیح و در نتیجه راحت است .
هیپوتالاموس مرکز سازماندهی فعالیت دو بخش سیستم خودکار , پاراسمپاتیک و سمپاتیک است . در بالای هیپوتالاموس , نواحی نیم‌کره‌های مغزی که به نزدیکی نواحی پاراسمپاتیک ارتباط دارند , سطح مداری لوب قدامی , و بخش قدامی لوب گیجگاهی هستند . مناطقی که ارتباط نزدیکی با نواحی سمپاتیک دارند هسته قدامی تالاموس , هیپوکامپ و هسته‌های اتصال به این ساختارها هستند .
به طور کلی , نواحی نیم‌کره‌های مغزی که ارتباط نزدیکی با هیپوتالاموس دارند , بخش‌هایی هستند که با یکدیگر بخش لیمبیک را تشکیل می‌دهند , که ابتدا به عنوان یک واحد در نظر گرفته می‌شوند و توسط کالبدشناس فرانسوی پل بروکا این سیستم همراه با هسته‌های مرتبط معمولا ً سیستم لیمبیک , متشکل از کمربند و استخوان , هیپوکامپ , بادامه , هسته پیش و پیش بینایی و ارتباطات مختلف آن‌ها نامیده می‌شود .
سیستم خود مختار شامل هیپوتالاموس در کنترل حرکات است . بیان هیجانی که به شدت وابسته به سیستم عصبی سمپاتیک است توسط نواحی نیم‌کره مغزی بالای هیپوتالاموس و مغز میانی زیر آن کنترل می‌شود .
احساس
خیلی از رفتارهای انسانی شامل تعامل اجتماعی است . اگرچه کل مغز به فعالیت‌های اجتماعی کمک می‌کند , بخش‌های خاصی از نیم‌کره مغزی به ویژه درگیر هستند . روش جراحی پلاستیک , برش ماده سفید که بخش‌هایی از لوب جلویی را به تالاموس متصل می‌کند, این جنبه از رفتار را مختل می‌کند . این عمل توسط نورولوژیست و متخصص اعصاب اسپانیایی انجام شد . بعد از این عمل , بیماران فاقد منع معمول از نظر اجتماعی بودند که از نظر اجتماعی خواستار پیروی از اولین انگیزه‌ای بود که به آن‌ها داده شد . آن‌ها به مردم می‌گفتند که بدون توجه به قراردادهای لازم تمدن به آن‌ها چه می‌اندیشند .
بخش‌هایی از نیم‌کره‌های مغزی از بیماران مبتلا به صرع و از روش‌های جراحی تحت بی‌حسی موضعی یاد گرفته‌اند که در آن مغز از نظر الکتریکی تحریک می‌شود . بخش لیمبیک , شامل هیپوکامپ , به ویژه در ایجاد احساس اهمیت دارد . برانگیختن نواحی خاص از لوب گیجگاهی , احساس ترس یا ترس را ایجاد می‌کند ; تحریک مناطق اطراف احساس انزوا و تنهایی , نواحی دیگر را احساس انزجار می‌کند , و با این حال دیگران اندوه , افسردگی , اضطراب , سرمستی و گاهی اوقات احساس گناه می‌کنند .
علاوه بر این مناطق قشر مخ و هیپوتالاموس , نواحی تالاموس نقش مهمی در پیدایش احساس دارند . خود هیپوتالاموس رفتاری را آغاز نمی‌کند ; این کار توسط نیم‌کره مغزی انجام می‌شود .
واکنش دفاعی
وقتی نورون‌های خاصی از هیپوتالاموس هیجان‌زده می‌شوند , فرد یا مهاجم می‌شود یا می‌گریزد . این دو رفتار متضاد با هم واکنش دفاعی یا پاسخ به پرواز نامیده می‌شوند ; هر دو در مجموعه تمام مهره‌داران هستند . واکنش دفاعی با فعالیت سمپاتیک قوی همراه است . پرخاشگری نیز تحت‌تاثیر تولید هورمون‌های آندروژن است .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.