چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

حافظه

جامع ترین سایت روانشناسی

حافظه

۹۲۴ بازديد
ارتباط قوی بین حافظه و بویایی وجود دارد - فرآیند بو کشیدن و تشخیص بوی - - به خاطر تاریخچه تکاملی مشترک آن‌ها . با بررسی این ارتباط در موش‌ها , استاد حقوق فارغ‌التحصیل و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخش روان‌شناسی , دریافت که اطلاعات مربوط به فضا و زمان در منطقه‌ای از مغز که برای حس بویایی مهم است , با نام هسته بویایی جلویی ( aon ) ترکیب می‌شود .
جانی بکوف گفت : " وقتی این عناصر ترکیب می‌شوند , چه زمانی - که در آن حافظه شکل می‌گیرد . " به عنوان مثال , به همین دلیل است که ممکن است این توانایی را داشته باشید که بوی عطر یک عاشق را به یاد داشته باشید ( آن چه ) وقتی که اولین بوسه خود را به خاطر می‌آورید .
در مورد کارکرد هسته بویایی قدامی , کیم و کیم مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را طراحی کردند تا از ترجیح موش‌ها برای بو کشیدن بوهای جدید استفاده کنند .
ساگین بایوا گفت : " آن‌ها ترجیح می‌دهند زمان بیشتری را صرف بوی جدیدی نسبت به بوی آشنا کنند . " " وقتی این ترجیح را از دست می‌دهند , به این معنی است که آن‌ها دیگر بوی آن را به یاد ندارند , اگرچه آن‌ها آن را قبلا ً بو برده بودند , بنابراین به بو کشیدن چیزی برای اولین بار ادامه می‌دهند . "
در طول بررسی ساختار و عملکرد aon , محققان یک مسیر عصبی ناشناخته پیشین بین آن و هیپوکامپ را کشف کردند - ساختاری که برای نمایش حافظه و بافتی بحرانی است و به شدت در بیماری آلزایمر نقش دارد . آن‌ها دریافتند که می‌توانند از مشکلات حافظه که در بیماران آلزایمری دیده می‌شوند تقلید کنند .
در حالی که موش‌هایی که با هیپوکامپ آن‌ها ارتباط برقرار کردند , از بازگشت به مکان‌های آشنا خودداری کردند و بویی که دیگر بدیع نبودند را بو می‌کشیدند . تکرار اولیه چرخه aon موجب ناتوانی زمان - مکانی برای تکمیل عملکرد و فراهم کردن نقش حافظه بو شد .
" این نشان می‌دهد که ما اکنون درک می‌کنیم که کدام مدارهای در مغز , حافظه اپیزودیک را برای بوییدن کنترل می‌کنند . در حال حاضر , این مدار می‌تواند به عنوان مدلی برای مطالعه جنبه‌های اساسی حافظه اپیزودیک انسان و کمبود حافظه که در شرایط نورودژنراتیو دیده می‌شود , مورد استفاده قرار گیرد . "
بدن گسترده‌ای از کار وجود دارد که اختلالات بویایی را گزارش می‌کند - - به خصوص از دست دادن حافظه بویایی - به عنوان نشانه‌هایی از شروع بیماری آلزایمر . چنین نقایصی در توانایی تشخیص بوی مقدم بر کاهش شناختی است و با میزان بیماری همبستگی دارد .
فعالیت‌های aon موجب درگیری مستندی در بیماری آلزایمر می‌شود ولی در مورد عملکرد آن چیز دیگری شناخته‌نشده است . گزارش شده‌است که این بیماری جزو اولین مکان‌هایی است که از بین می‌رود .
به همین دلیل , تست‌های بویایی به امید کشف زودرس بیماری آلزایمر به کار می‌روند , با این حال آن‌ها به طور کامل طراحی نشده‌اند زیرا علت اصلی مشکلات بویایی ناشناخته باقی می‌ماند .
کیم گفت : " با توجه به تخریب اولیه aon در بیماری آلزایمر , مطالعه ما نشان می‌دهد که نقص بویایی تجربه‌شده توسط بیماران شامل مشکلات به یاد آوردن " زمان " و " کجا " است .
محققان می‌گویند که با درک بهتر از مدارهای عصبی در حافظه بو , تست‌ها به طور مستقیم و موثر عملکرد مناسب این مدارات را بررسی می‌کنند .
کیم اضافه کرد : " این تست‌ها ممکن است برای تشخیص مشکلات حساسیت بیشتری داشته باشند تا اینکه اگر بیماران خود را به خاطر بسپارند . " انگیزه برای توسعه آن‌ها به خاطر مدیریت سریع , ارزان و آسان آنهاست . "
منبع سایت علم روز
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.