شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

مطالعه

جامع ترین سایت روانشناسی

مطالعه

۹۳۷ بازديد
متغیر مستقل متغیری است که آزمونگر بر متغیر وابسته تاثیر مستقیم دارد .
متغیر وابسته , متغیر ملاک اندازه‌گیری در آزمایش است .
برای مثال , ممکن است نوع اطلاعات ( سازمان‌یافته یا تصادفی ) را به شرکت کنندگان تغییر دهیم تا ببینند این اطلاعات چه تاثیری بر میزان اطلاعات به یاد دارند .
در این مثال خاص نوع اطلاعات متغیر مستقل است ( زیرا تغییر می‌کند ) و مقدار اطلاعاتی که به یاد می‌آید متغیر وابسته است ( به این دلیل که اندازه‌گیری می‌شود ) .
متغیرهای مستقل
این موضوع در تحقیقات روان‌شناسی بسیار مهم است تا مشخص کند که منظورت از هر دوی این دو است .
متغیرهای عملیاتی ( یا عملیاتی کردن تعاریف ) به نحوه تعریف و اندازه‌گیری یک متغیر خاص در مطالعه شما اشاره می‌کنند .
برای مثال , اگر ما نگران تاثیر خشونت رسانه‌ای بر پرخاشگری هستیم , پس باید خیلی واضح باشیم که چه معنایی از جملات مختلف داریم . در این مورد , ما باید آنچه را که از اصطلاحات " خشونت رسانه‌ای " و " پرخاشگری " به آن اشاره می‌کنیم , بیان کنیم .
بنابراین , شما می‌توانید بیان کنید که " خشونت رسانه‌ای " به صورت عملیاتی تعریف شده‌است ( در آزمایش شما ) به عنوان " قرار گرفتن در معرض نمایش " صحنه‌های حمله فیزیکی " .
در یک مثال دیگر , فرضیه " شرکت کنندگان جوان نسبت به شرکت کنندگان بزرگ‌تر , حافظه بهتری خواهند داشت " . چگونه " جوان " یا " حافظه " را تعریف می‌کنیم ? " شرکت کنندگان در سن بین ۱ تا ۱۵ سال اسم‌های بیشتری را از فهرست به یاد خواهند آورد , در صورتی که بیست نفر از شرکت کنندگان در سنین بین ۱۲ تا ۱۲ سال را تشکیل دهند . "
نکته کلیدی در اینجا این است که ما آن را کاملا ً مشخص کرده‌ایم که منظور ما از شرایط مورد مطالعه و اندازه‌گیری شده در آزمایش ماست . اگر این کار را انجام ندهیم بسیار دشوار است ( اگر غیر ممکن نباشد ) تا نتایج مطالعات مختلف را با همان رفتار مقایسه کنیم .
عملیاتی سازی مزایای زیادی دارد که به طور کلی تعریف روشنی از متغیرهای پیچیده ارائه می‌کند . همچنین بررسی و بررسی پایایی آن برای محققین دیگر آسان‌تر است .
متغیرهای اضافی
وقتی آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر نتایج ما تاثیر بگذارند . محقق می‌خواهد مطمین شود که دستکاری متغیر مستقل است که تغییرات متغیر وابسته را تغییر داده‌است .
از این رو , تمام متغیرهای دیگری که می‌توانند بر روی dv تاثیر بگذارند , باید کنترل شوند . متغیرهای دیگر متغیرهای اضافی یا مداخله‌گر نامیده می‌شوند .
متغیرهای اضافی - این متغیرها , همه متغیرها هستند که متغیر مستقل نیستند , بلکه می‌توانند بر نتایج آزمایش تاثیر بگذارند .
متغیرهای اضافی باید کنترل شوند . آن‌ها ممکن است برای ارائه توضیحات جایگزین برای اثرات مهم باشند .
چهار نوع متغیر خارجی وجود دارد :
1- متغیرهای موقعیتی
این ها جنبه‌هایی از محیط هستند که ممکن است بر رفتار شرکت کنندگان , نویز مزاحم , دما , شرایط روشنایی و متغیرهای موقعیتی تاثیرگذار باشند تا برای همه شرکت کنندگان یک‌سان باشند .
رویه‌های استاندارد برای اطمینان از اینکه شرایط برای همه شرکت کنندگان یک‌سان هستند , استفاده می‌شود . این شامل استفاده از دستورالعمل‌های استاندارد شده
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.