پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

نوآموز

جامع ترین سایت روانشناسی

نوآموز

۸۹۵ بازديد
در مقایسه با نوآموزان , متخصصان تمایل دارند تا انگاره‌های بزرگ‌تر و غنی‌تر ( بازنمایی سازمان‌یافته از چیزها یا رویدادهایی که افکار و اقدامات فرد را هدایت می‌کنند ) داشته باشند و دانش بیشتری در حوزه‌های خاص دارند . به این معنا که بازیابی یک قطعه از اطلاعات به راحتی منجر به بازیابی قطعه دیگری می‌شود . متخصصان زمان بیشتری را صرف تعیین چگونگی نشان دادن یک مشکل می‌کنند , اما آن‌ها زمان کمتری را صرف اجرای راه‌حل می‌کنند . به عبارت دیگر , متخصصان تمایل دارند بیشتر وقت خود را به مراحل اولیه یا مقدماتی حل مساله اختصاص دهند, در حالی که نوآموزان تمایل به صرف بیشتر زمان خود در مراحل بعدی دارند . فرآیند تفکر متخصصان همچنین بازنمایی پیچیده‌تر و پیچیده‌تر مشکلات را آشکار می‌سازد . از نظر اکتشافی , متخصصان بیشتر از یک استراتژی پیشرو استفاده می‌کنند , در حالی که نوآموزان به احتمال زیاد از استراتژی رو به عقب استفاده می‌کنند . علاوه بر این , متخصصان تمایل به نظارت بیشتر بر حل مشکل خود نسبت به نوآموزان دارند و در رسیدن به راه‌حل‌های مناسب موفق‌تر هستند .
استدلال
استدلال شامل استنتاج از مجموعه‌ای از مقدمات با استفاده از قوانین یا قوانین منطقی است . روان شناسان و فلاسفه معمولا ً بین دو نوع استدلال اصلی تمایز قائل می‌شوند : استنتاج و استقرا .
کسر
استدلال قیاسی یا استنتاج , شامل تحلیل اشکال معتبر بحث و ترسیم نتیجه‌گیری‌های ضمنی در فرضیات آن‌ها است . اشکال مختلفی از استدلال قیاسی وجود دارند که در اشکال مختلف مشکلات استدلالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در استدلال مشروط دولت باید یک نتیجه‌گیری براساس شرطی یا در صورت … داشته باشد . برای مثال , از گزاره شرطی " اگر امروز دوشنبه باشد , آنگاه من امروز در کلاس آشپزی شرکت خواهم کرد " و پیشنهاد قطعی " امروز دوشنبه است " , می ‌توان نتیجه گرفت که " من امروز در کلاس آشپزی حضور خواهم داشت . در واقع دو نوع استنباط معتبر می‌تواند از یک گزاره شرطی تنظیم شود . گزاره قطعی مقدم شرط مشروط را تایید می‌کند و نتیجه‌گیری بر نتیجه آن تاکید می‌کند , همانطور که در مثال داده‌شده . در این صورت , گزاره قطعی , نتیجه مشروط را رد می‌کند و نتیجه‌گیری را انکار می‌کند . بنابراین :
اگر امروز دوشنبه باشد , من امروز در کلاس آشپزی شرکت می‌کنم . من امروز در کلاس آشپزی نمی‌کنم . بنابراین , امروز دوشنبه نیست .
دو نوع استنباطی دیگر که گاهی از گزاره‌های شرطی تنظیم می‌شوند منطقی نیستند . در یک چنین مغالطه , " با تاکید بر این نتیجه , " گزاره قطعی نتیجه مشروط را تایید می‌کند و نتیجه‌گیری بر مقدم , مانند مثال :
اگر جان مجرد است پس مرد است . جان مرد است . بنابراین جان مجرد است .
در قالب استنتاج نامعتبر دیگر , گزاره قطعی مقدم شرط را رد می‌کند , و نتیجه‌گیری خاتمه مشروط را انکار می‌کند :
اگر اتللو مجرد است پس مرد است . اتللو مجرد نیست . بنابراین اتللو نر نیست .
بطلان این اشکال استنباط با این حقیقت نشان داده می‌شود که در هر مورد برای مقدمات استنتاج ممکن است در حالی که نتیجه‌گیری نادرست است .
مهم است که بدانیم که در استدلال مشروط و در تمام اشکال استدلال قیاسی , اعتبار یک استنتاج به این بستگی ندارد که مقدمات و نتیجه‌گیری در واقع ( در " دنیای واقعی " ) درست یا غلط باشند . تنها چیزی که مهم است این است که آیا امکان درک موقعیتی وجود دارد که در آن نتیجه‌گیری غلط باشد و تمام فرضیات درست باشند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.