چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

یادگیری

جامع ترین سایت روانشناسی

یادگیری

۸۷۷ بازديد
یادگیری تغییر نسبتا ً همیشگی در رفتار ناشی از تجربه قبلی است . دو فرآیند یادگیری شناخته‌شده وجود دارد : شرطی‌سازی کلاسیک و ابزاری , که هر دو از انجمن‌ها , یا روابط آموخته‌شده بین رویدادها یا محرک‌ها استفاده می‌کنند تا پاسخ‌های رفتاری ایجاد یا شکل دهند. در شرطی‌سازی کلاسیک , یک رابطه زمانی نزدیک بین جفت محرک‌ها برقرار می‌شود تا رابطه‌ای بین این دو ایجاد شود . برای مثال اگر یک نوزاد صدایی می‌شنود و یک ثانیه بعد مقداری آب شیرین در دهان خود دریافت می‌کند , نوزاد حرکات شیرینی را به ذائقه شیرین می‌آورد . پس از دوازده تکرار این دنباله از لحن و پس از آن آب شیرین , نوزاد صدای آهنگ را با دریافت آب شیرین و ویل , در تکرارهای بعدی , با لحن حتی اگر هیچ آبی شکر ارائه نشود , به تن می‌کند .
شرطی‌سازی ابزاری , یا عامل , شامل ایجاد رابطه بین پاسخ و محرک است . اگر آزمایش شرح‌داده‌شده در بالا تغییر کرده باشد به طوری که پس از شنیدن صدای آن , نوزاد باید سر خود را به سمت راست منحرف کند تا آب شیرین را دریافت کند, نوزاد زمانی یاد می‌گیرد که صدا به نظر برسد . نوزاد رابطه بین واکنش برگرداندن سرش و دریافت متعاقب طعم شیرین را یاد می‌گیرد . این مجموعه از روابط به عنوان شرطی‌سازی ابزاری شناخته می‌شود , زیرا کودک باید کاری انجام دهد تا پاداش دریافت کند ; دومی , به نوبه خود , واکنش سر نوزاد را به احتمال زیاد در رویداده‌ای آتی شرایط , بیشتر می‌کند . جوایز , مانند تحسین و تایید والدین , به عنوان تقویت مثبت رفتارهای آموخته‌شده ویژه عمل می‌کنند , در حالی که مجازات‌ها احتمال تکرار چنین رفتارهایی را کاهش می‌دهند . دانشمندانی که به اهمیت این اصول اعتقاد دارند از آن‌ها برای توضیح رفتار تغییر رفتار کودکان در مسیر توسعه استفاده می‌کنند .
تبلیغات
پیشرفت در کودکی
آبستنی وقتی رخ می‌دهد که اسپرم نر به دیواره سلولی یک تخم از ماده وارد شود . رشد انسان در طول هفته‌های بعد از لقاح به سه مرحله تقسیم می‌شود . اولین , دوره زایا , از لحظه لقاح تا زمانی که تخم بارور در دیواره رحم کاشته می‌شود , طول می‌کشد که فرآیندی است که به طور معمول در طول روز طول می‌کشد . فاز دوم که از دومین هفته تا هشتم پس از لقاح پایدار است , دوره رویانی نامیده می‌شود و با تفکیک اندام‌های اصلی مشخص می‌شود . آخرین فاز , از هفته هشتم تا زایمان , دوره جنینی نامیده می‌شود و با رشد چشمگیر اندازه ارگانیسم مشخص می‌شود .
تکوین پیش از تولد بسیار سریع است ; تا روزی که جنین شکل گرفته‌است و محور طولی ایجاد کرده‌است . در هفته نهم , جنین حدود ۱۰ سانتی متر ( یک اینچ ) طول دارد ; صورت , دهان , چشم‌ها , گوش‌ها , دست‌ها , پاها , پاها و حتی انگشتان و انگشتان پا ظاهر شده‌اند . اندام‌های جنسی همراه با ماهیچه و غضروف نیز تشکیل شده‌اند . اندام‌های داخلی شکل مشخصی دارند و برخی عملکردهای اولیه را در نظر می‌گیرند . دوره جنینی ( از ماه دوم تا تولد ) با افزایش رشد ارگانیسم و با فرض تدریجی اعمال فیزیکی مشخص می‌شود . در هفته گذشته مادر اغلب می‌تواند حرکات جنین را حس کند که در حال حاضر حدود ۱۰ سانتی‌متر طول دارد . در هفته دوم , جنین طبیعی قادر به نفس کشیدن , مکیدن و بلعیدن است و تا هفته بعد , می‌تواند پاسخی به امواج صوتی و صوتی نشان دهد . مغز جنین نسبت به دیگر قسمت‌های بدنش بسیار بزرگ است , زیرا مغز آن سریع‌تر از سایر اندام‌ها رشد می‌کند . این ماه به عنوان اولین کشوری تلقی می‌شود که در آن یک نوزاد بدون کمک‌پزشکی می‌تواند زنده بماند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.