پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

مکمل

جامع ترین سایت روانشناسی

مکمل

۸۶۱ بازديد
بنابراین , زمانی که کودک یاد می‌گیرد که شتر مرغ پرواز نمی‌کند , با آن واقعیت سازگار است و مفهوم پرنده را اصلاح می‌کند تا شامل این واقعیت باشد که برخی پرندگان پرواز نمی‌کنند .
یکی از پیروزی‌های مرکزی رشد شناختی در سنین ۵ تا ۷ سالگی است و با توجه به پیاژه , ورود کودک به مرحله عملی را مشخص می‌کند . این توانایی استدلال همزمان در مورد کل و بخشی از کل است . برای مثال , اگر یک کودک هشت‌ساله , هشت آب‌نبات زرد و چهار آب‌نبات قهوه‌ای را نشان دهد , می‌گوید : " آب‌نبات‌ها و آب‌نبات‌ها بیشتر زرد هستند , در حالی که یک فرد پنج ساله احتمالا ً به نادرستی پاسخ می‌دهد که آب‌نبات‌های زرد بیشتر هستند .
کودکی که به مرحله اجرایی - اجرایی رسیده‌است می‌تواند چندین نوع مشکلات منطقی دیگر را حل کند . برای مثال , یک فرد ۵ ساله که دو توپ رس با اندازه و شکل یک‌سان را نشان می‌دهد , به یک بزرگ‌سال می‌گوید که همان مقدار رس دارند , اما وقتی آزمونگر یکی از توپ‌های را به یک سوسیس دراز اما نازک می‌چرخاند , دوست دارد بگوید که کره دست‌نخورده دارای خاک رس بیشتری نسبت به نوع سوسیس است . با این حال , وقتی با همان مشکل ارائه می‌شود , او متوجه خواهد شد که دو قطعه هنوز همان مقدار رس را در آن‌ها دارند , براساس این آگاهی که مایعات و مواد جامد فقط به دلیل تغییرات شکل خارجی تغییر نمی‌کنند . کودک هفت‌ساله قادر به معکوس کردن یک رویداد در اندیشه است و می‌داند که می‌تواند بدون از دست دادن یا افزایش کلی گل , دوباره به توپ اصلی تبدیل شود . دانشی که می‌توان یک وضعیت را به حالت قبلی بازگرداند , که حفاظت نامیده می‌شود , نشانه این مرحله جدید توسعه است .
یکی دیگر از پیشرفت شناختی که در طول مرحله عینی - عملیاتی ایجاد می‌شود , دانشی است که روابط سلسله مراتبی در گروه‌ها وجود دارد . این امر با قابلیت ترتیب دادن اشیا مشابه با توجه به برخی ابعاد کمی مانند وزن و اندازه نشان‌داده شده‌است . این توانایی نامیده می‌شود . یک کودک هفت‌ساله می‌تواند هشت تکه از طول‌های مختلف را از کوتاه‌ترین تا طولانی‌ترین مرتب کند و نشان می‌دهد که کودک از رابطه بین اندازه‌های مختلف اشیا قدردانی می‌کند . درک روابط بین اعداد و در نتیجه یادگیری حساب حیاتی است . کودکان در مرحله عینی - عملیاتی نیز از این واقعیت که اصطلاحاتی مانند بلندتر , تیره‌تر و بزرگ‌تر به رابطه بین اشیا به جای ویژگی‌های مطلق اشاره دارند , تقدیر می‌کنند .
یک مفهوم از مرحله عملیات عینی این است که کودک اکنون قادر به مقایسه خود با سایر کودکان در چنین صفاتی مانند اندازه , جذابیت , هوش , شجاعت و غیره است. از این رو , شکل‌گیری حس هویت یا خودپنداره کودک , با سرعت بیشتری پیش می‌رود , زیرا قادر است ویژگی‌های خود را با سایر کودکان مقایسه کند .
مرحله نهایی توسعه شناختی , که مرحله عملیات رسمی نامیده می‌شود , در حدود سن شروع می‌شود و فرآیندهای منطقی نوجوانان و بزرگسالان را مشخص می‌کند . کودکی که به این مرحله از تفکر منطقی رسیده‌است می‌تواند دلیل رویداده‌ای فرضی باشد که لزوما ً با تجربه او سازگار نیستند . او تمایل به تفکر در مورد احتمالات را نشان می‌دهد و می‌تواند رویدادها را از تعدادی چشم اندازه‌ای مختلف بررسی و ارزیابی کند . نشانه دوم مرحله عملیات رسمی , جستجوی سیستماتیک راه‌حل‌ها است . در مواجهه با یک مشکل جدید , نوجوان قادر است تا تعدادی ابزار برای حل آن ایجاد کند و سپس منطقی‌ترین , محتمل یا موفق فرضیه‌های خود را انتخاب کند . تفکر رسمی نوجوانان و بزرگسالان , ناخودآگاه , عقلانی و نظام‌مند است .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.