پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

زیاد

جامع ترین سایت روانشناسی

زیاد

۸۶۵ بازديد
در شکل‌گیری فرضیه‌ها در مورد جهان , شناخت نوجوانان می‌تواند همراه با تفکر رسمی , علمی و منطقی باشد . برای مثال , مساله تفکر ترکیبی : یک نوجوان با پنج کوزه نشان داده می‌شود که هر کدام شامل یک مایع بی‌رنگ هستند. ترکیب مایعات از سه شیشه ویژه رنگی ایجاد می‌کند , در حالی که استفاده از مایع از هر دو شیشه باقی مانده , رنگی ایجاد نمی‌کند . گفته می‌شود که یک رنگ می‌تواند تولید شود اما نشان داده نمی‌شود که کدام ترکیب این اثر را تولید می‌کند . کودکان در مرحله اجرایی - اجرایی معمولا ً سعی می‌کنند این مشکل را با ترکیب کردن مایعات دو در یک زمان حل کنند , اما پس از ترکیب همه جفت‌ها یا احتمالا ً سعی در ترکیب کردن هر پنج مایع با یکدیگر , جستجو برای ترکیب کار ساز معمولا ً متوقف می‌شود . یک نوجوان در مرحله رسمی - عملیاتی , از طرف دیگر , تمام راه‌حل‌های ممکن را بررسی می‌کند , به طور سیستماتیک تمام ترکیب‌های ممکن دو و سه مایع را تا زمانی که یک رنگ تولید می‌شود , آزمایش می‌کند . به عنوان مثال , فکر نوجوانان نسبت به انواع خاصی از مشکلات کلامی را در نظر بگیرید - برای مثال , همانطور که با این سوال نشان‌داده شده‌است " اگر جین بلندتر از دوریس و کوتاه‌تر از باشد , که کوتاه‌ترین این سه است ? " کودکان عملی بتون شاید بتوانند یک مشکل مشابه را حل کنند . مشکلات کلامی معمولا ً تا زمانی حل نمی‌شوند که ظرفیت عملیات رسمی پدیدار شود .
به نظر نمی‌رسد که فکر عملیاتی رسمی مرحله‌ای از همه نوجوانان باشد . مطالعه نوجوانان و بزرگسالان مسن‌تر نشان می‌دهد که همه افراد به عملیات‌های رسمی دست نمی‌یابند . به نوبه خود, در برخی گروه‌های غیر غربی , ناتوانی در دستیابی به عملیات رسمی وجود دارد . برخی از محققان این تفاوت‌ها را به تفاوت‌های جوامع شهری و شهری و انواع مختلف آموزش پیشنهاد شده توسط هر کدام نسبت داده‌اند . با این حال , شواهد اندکی برای تفاوت‌های اقتصادی و اجتماعی با دستاورد اندیشه عملیاتی - عملیاتی وجود دارد .
تفکر عملیاتی - عملیاتی نیز محدودیت‌هایی دارد که براساس این واقعیت است که نوجوانان اغلب به تفکر خودشان فکر می‌کنند . درست همان طور که نوزاد به خود در دنیایی از تحریکات جدید مشغول است , بنابراین نوجوان ممکن است به افکار خود در دنیایی از ایده‌های جدید علاقه‌مند باشد . این اشتغال فکری اغلب منجر به نوعی تبعیض می‌شود که می‌تواند به دو شکل بیان شود : اول , فرد ممکن است تصور کند که نگرانی‌ها , ارزش‌ها و دغدغه‌های خودش به همان اندازه برای همه اهمیت دارد ; دوم , فوریت این تفکر جدید ممکن است منجر به بیش برآوردی از یگانگی فرد شود که اغلب منجر به احساس بیگانگی و یا سو تعبیر شدن می‌شود . اگرچه مرحله رسمی - عملیاتی آخرین مرحله از رشد شناختی در نظریه پیاژه است , اما تاثیر این مرحله بر طول زندگی فرد , تا حد زیادی در نتیجه تعاملات با هم سن و سالان و مهم‌تر از همه , با فرض نقش و مسئولیت‌های بزرگسالان کم می‌شود .
بافت اجتماعی
بافت اجتماعی نوجوان بیش از کودک و کودک پیچیده و پیچیده‌تر است . مهم‌ترین پدیده اجتماعی نوجوانی , ظهور اهمیت مشخص گروه‌های همسالان است . نوجوان برای پشتیبانی , امنیت , و راهنمایی به گروه همتا برای پشتیبانی , امنیت و راهنمایی مراجعه می‌کند . با این حال , برخلاف کلیشه‌های فرهنگی , خانواده برای نوجوانان بسیار تاثیرگذار است . در واقع هیچ نهاد اجتماعی به اندازه خانواده تاثیر زیادی بر توسعه ندارد .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.