چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

روزمره

جامع ترین سایت روانشناسی

روزمره

۸۳۱ بازديد
رشد اجتماعی و اجتماعی
تیوری‌های متفاوتی درباره رشد شخصیت در بزرگسالی و پیری ، دوره‌های تغییر کیفی ، ناپیوستگی ، و تبدیل الگوهای زندگی قبلی هستند . باور بر این است که این تغییرات در رابطه با نیازهای تغییر وضعیت بیولوژیک و بافت اجتماعی - خانواده ، محل کار و جامعه به طور کلی ایجاد می‌شوند . بنابراین ، رشد شخصیت هم یک پدیده فردی و هم یک پدیده اجتماعی است .
در دیدگاه اریک Erikson ، برخی از درخواست‌های روانی یا بحران‌های خاص ، با فرد در فواصل متمایزی در طول زندگی مقابله می‌کنند . به عنوان مثال ، فرد بزرگ‌سال جوان انتظار می‌رود که وارد یک موسسه شود - یعنی ازدواج و خانواده - که جامعه را جاودانه می‌کند . درجه‌ای که نیاز اصلی به صمیمیت در تمام سطوح - فیزیکی ، عاطفی و دیگران - در چنین رابطه‌ای دیده می‌شود ، در اغلب افراد مفهوم خود به عنوان تعلق یا منزوی را مشخص می‌کند . در بزرگسالی ، بحران بین حس of و احساس رکود رشد می‌کند . در این مرحله فرد انتظار می‌رود نقش یک عضو تولیدی و سازنده جامعه را بازی کند . Generativity می‌تواند به شکل ارائه کالاها و خدماتی که توسط آن جامعه عمل می‌کند و یا تولید ، پرورش ، و اجتماعی شدن اعضای جامعه را به عهده بگیرد . ناتوانی در ایجاد یک تصور self سازنده منجر به احساس رکود می‌شود . با توجه به Erikson ، یک بحران با توجه به حس تمامیت نفس در مقابل حس ناامیدی ناشی می‌شود . در این مرحله ، افراد متوجه می‌شوند که به پایان زندگی می‌رسند . اگر آن‌ها با موفقیت از مراحل قبلی توسعه پیشرفت کرده باشند ، می‌توانند با رضایت از این احساس که یک زندگی کامل و کامل رهبری شده‌است مواجه شوند . افرادی که این تمامیت زندگی را به خود اختصاص می‌دهند ، اغلب احساس نومیدی نسبت به " هدر دادن " فرصت " دارند .
روان‌شناس آمریکایی ، دنیل جی . لوینسون زندگی بزرگسالی را به دوره‌های متمایز کیفی تقسیم می‌کند . لوینسون که مطالعه خود را به مردان نشان می‌دهد ، پنج دوره را در زندگی خود مشخص کرد که مراحل رشد زیستی ، روان‌شناختی یا اجتماعی نیستند ، بلکه با هم یک ساختار چرخه زندگی را تشکیل می‌دهند . این دوره‌ها عبارتند از : (۱ ) preadulthood ( تولد ۲۲ تا ۴۵ ) ، ( ۲ ) بزرگسالی ( سن ۴۰ تا ۶۴ ) ، ( ۴ ) اواخر بزرگسالی ( سن ۶۰ تا ۸۵ ) ، و ( ۵ ) اواخر بزرگسالی ( سن ۸۰ تا ۶۴ ) . هر یک از این دوره‌ها به نوبه خود از مجموعه‌ای از دوره‌ها و گذاره‌ای رشد تشکیل شده‌است . برای مثال ، در اوایل بزرگسالی ، اولین گذار مهم ، که معمولا ً در سن ۱۷ تا ۱۸ سالگی شروع می‌شود و تا ۲۲ سالگی ادامه دارد، یک پیوند توسعه‌ای بین preadulthood و اوایل بزرگسالی است . مرد جوان در این گذار اولیه بزرگسالان دو وظیفه بزرگ را انجام می‌دهد . وظیفه اول اصلاح روابط با خانواده و افراد دیگر ، گروه‌ها و موسسات مهم در دنیای preadult است . کار دوم این است که قدم اولیه به دنیای بزرگسالی بگذاریم . این به انجام کشفیات اولیه و انتخاب برای زندگی بزرگسالی نیاز دارد . رویداده‌ای مهم زندگی در این انتقال ممکن است شامل فارغ‌التحصیلی از دبیرستان ، نقل‌مکان از خانه خانوادگی ، جستجوی شغل پر منفعت ، و یا شرکت در کالج باشند . وارد شدن به دنیای بزرگسالان از اوایل دهه ۲۰ شروع می‌شود و تا دهه ۲۰ ادامه می‌یابد . تمرکز این دوره بر روی اکتشاف و تعهد موقتی به نقش‌ها و مسئولیت‌های بزرگسالان است . این مرد جوان با دو کار غیراخلاقی رو به رو است . از یک سو ، او باید احتمالات جایگزینی برای زندگی بزرگسالی را بررسی کند ، گزینه‌ها را باز نگه دارد و از تعهدات قوی اجتناب کند . از سوی دیگر ، او باید یک ساختار حیات پایدار بسازد ، مسئولیت‌پذیر شود و " چیزی " از خودش بسازد . رویداده‌ای روزمره زندگی در این دوره شامل انتخاب شغلی ، شغل اول ، ازدواج و تولد کودکان می‌شود .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.