پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

دخیل

جامع ترین سایت روانشناسی

دخیل

۸۸۸ بازديد
رشته‌های مختلف , هر کدام دارای سابقه و ماموریت خاص خود , به‌طور معمول در داخل واحدهای دانشگاهی , اساسا ً یک فدراسیون سست از رشته‌های غیرمرتبط , هر کدام با برنامه آموزشی خود و دستور کار تحقیقاتی خود , در کنار هم جمع می‌شدند . اواخر قرن بیستم , این وضعیت شروع به تغییر کرد, با رشد سریع پیشرفت در علوم شناختی و علوم اعصاب شناختی اجتماعی , از جمله کشف روش‌های جدید برای مطالعه شناخت , احساس , مغز و تاثیرات ژنتیکی بر ذهن و رفتار .
در سال‌های آغازین سده بیست و یکم , روانشناسی یک علم تلفیقی در فصل مشترک یا مرکز رشته‌های مختلف , از زیست‌شناسی , عصب‌شناسی و علم اقتصاد به جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی شد . برای مثال , با الهام از نظریه تصمیم‌گیری در مورد ریسک , حوزه‌های جدید توسعه‌یافته , شامل اقتصاد رفتاری و تصمیم‌گیری , اغلب توسط روانشناسان در مدارس تجاری آموزش داده می‌شوند . به همین ترتیب پیشرفت‌ها در علوم اعصاب شناختی به رشته‌های زیر رشته تبدیل شده‌است .
در جهتی دیگر , ارتباط میان روانشناسی و قانون عمیق‌تر شد . این ارتباط یافته‌های جدیدی در روانشناسی درباره ماهیت رفتار اجتماعی انسان , همچنین ممکن بودن شهادت شاهد عینی در محاکمات قانونی و تحریف در خاطره گذشته‌نگر را منعکس می‌کند .
به همین ترتیب , با شناخت نقش فرآیندهای ذهنی و رفتارهای خودمراقبتی در حفظ سلامتی , زمینه‌های پزشکی رفتاری و روانشناسی سلامت پدیدار شد . این رشته‌های فرعی بین فرآیندهای روان‌شناسی , رفتار اجتماعی و سلامت ارتباط دارند .
در همین زمان , در درون روانشناسی , مرزه‌ای میان رشته‌ای بیش از پیش آزاد شدند . تیم‌های میان رشته‌ای اغلب بر روی یک مشکل مشترک با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلفی کار می‌کنند که سطوح مختلفی از تحلیل را از طریق اجتماعی تا شناختی و زیستی ترسیم می‌کنند .
روش‌های تحقیق
ابزارها و روش‌های متعدد برای اهداف گوناگون
طیف گسترده‌ای از روش‌های تحقیق متنوع توسط دانشمندان روانشناسی برای پی‌گیری اهداف خاص خود استفاده می‌شود . برای مطالعه رفتار کلامی و غیر کلامی و فرآیندهای ذهنی در انسان , این موارد شامل پرسشنامه , درجه‌بندی , خودسنجی و مطالعات موردی ; آزمون‌های شخصیت , نگرش‌ها و هوش ; مصاحبه‌های ساختار یافته , یادداشت‌های روزانه , و نمونه‌برداری رفتاری خارج از آزمایشگاه است . معیارهای آزمایشگاهی مختلفی برای مطالعه ادراک , توجه , حافظه , تصمیم‌گیری , خودکنترلی , تاخیر در خشنودی , و بسیاری از دیگر فرآیندهای بصری , شناختی و احساسی , در سطوح پردازش اطلاعات آگاهانه و ناخودآگاه استفاده می‌شوند .
روش‌های تحلیل داده‌های پیچیده
رشد حیرت‌انگیز قدرت محاسباتی که در دهه‌های پایانی قرن بیستم آغاز شد , پژوهش را به روش‌های تحلیل داده در روان‌شناسی تبدیل کرد . مدل‌های خطی عمومی قوی و قوی‌تر و مدل‌های مختلط در دسترس هستند . به همین ترتیب برای داده‌ها , تحلیل رگرسیون چندگانه با مدل‌های معادلات ساختاری بسط داده شد که امکان ایجاد زنجیره‌های و شبکه‌های روابط متقابل و تحلیل داده‌های بسیار پیچیده را فراهم می‌آورد . در دسترس بودن نرم‌افزار آزاد , سریع و انعطاف‌پذیر نیز شروع به تغییر آموزش در حوزه اندازه‌گیری کرد .
علوم شناختی
نوشته شده توسط
تاریخ مقاله را ببینید .
علوم شناختی , بررسی علمی میان رشته‌ای ذهن و هوش . این کتاب شامل ایده‌ها و روش‌های روان‌شناسی , زبان‌شناسی , فلسفه , علوم کامپیوتر , هوش مصنوعی , و انسان‌شناسی است . اصطلاح شناخت , که توسط دانشمندان شناختی به کار می‌رود , به بسیاری از انواع تفکر , از جمله آن‌هایی که در ادراک , حل مساله , یادگیری , تصمیم‌گیری , استفاده از زبان و تجربه عاطفی دخیل هستند , اشاره دارد .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.