چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

تحریک

جامع ترین سایت روانشناسی

تحریک

۸۵۱ بازديد
با این حال , در مورد توانایی نوزادان برای دیدن و شنیدن بیش از احساس لامسه , بو و یا مزه آن‌ها بیشتر شناخته شده‌است . در طول نیمه اول زندگی در خارج از رحم , توسعه سریع حدت بینایی وجود دارد , از دید بینایی / شنوایی در بین افراد دو هفته‌ای تا بینایی افراد ۵ ماهه در ۵ سالگی . حتی نوزادان تازه متولد شده نسبت به تحریکات بصری حساس هستند و به طور انتخابی به الگوهای بصری خاصی توجه می‌کنند ; آن‌ها محرک‌های حرکتی را با نگاه خود ردیابی می‌کنند و می‌توانند بین نورها تفاوت ایجاد کنند . آن‌ها تمایل قابل‌توجهی به دیدن چهره انسان نشان می‌دهند و تا اولین یا دومین ماه قادر به تمایز بین چهره‌های مختلف با توجه به ویژگی‌های درونی چشم‌ها , بینی و دهان هستند . در ماه سوم نوزادان مادران خود را با دید تشخیص می‌دهند و می‌توانند بین برخی حالات چهره تشخیص دهند . در ماه هفتم , آن‌ها می‌توانند یک فرد خاص را از زوایای مختلف تشخیص دهند - برای مثال , یک چهره کامل در مقابل پروفایل آن صورت . نوزادان می‌توانند حالت چهره یکسانی را در چهره افراد مختلف تشخیص دهند و بتوانند مردان را از چهره‌های مونث متمایز سازند .
نوزادان همچنین می‌توانند بشنوند و به محل چشمه صوتی و همچنین تفاوت در فرکانس موج صوتی حساس هستند . آن‌ها همچنین بین صداهای بلندتر و نرم‌تر تشخیص می‌دهند , همانطور که با واکنش ناگهانی و افزایش ضربان قلب نشان داده می‌شود . نوزادان نیز می‌توانند بین صداهایی بالاتر یا پایین تمایز قائل شوند . به جای صداهای متناوب و آهسته , به جای صدای متناوب , آن‌هایی هستند که برای نوزادان بسیار آرامش‌بخش هستند .
حتی نوزادان جوان حساسیت قابل‌توجهی به لحن , جریان ریتمیک و صداهای فردی نشان می‌دهند که با هم گفتار انسان را می‌سازند . یک نوزاد جوان می‌تواند تبعیض‌های ظریفی را بین آواها ایجاد کند , که صدای اصلی زبان است و قادر است تفاوت بین " پدر " , " ga " و " ba " را بیان کند . علاوه بر این, نوزادان کم‌تر از یک سال می‌توانند تبعیض‌های بین آواها ایجاد کنند که برخی بزرگسالان نمی‌توانند به این دلیل که تبعیض خاص در زبان بزرگ‌سال وجود ندارد . تمایزی میان " ra " و " la ' در زبان ژاپنی وجود ندارد و در نتیجه بزرگسالان ژاپنی نمی‌توانند این تبعیض را انجام دهند . بچه‌های ژاپنی زیر نه ماه می‌توانند بین این دو واج تمایز قائل شوند اما پس از یک سال این توانایی را از دست می‌دهند چون زبانی که آن‌ها می‌شنوند نیازی به آن ندارند .
عوامل تعیین‌کننده توجه
هر دو جنبش و تقابل میان تاریکی و نور تمایل به جلب توجه کودک دارند . وقتی یک تازه متولد شده در یک اتاق تاریک قرار می‌گیرد , چشمانش را باز می‌کند و به اطراف نگاه می‌کند . اگر او یک نوار مشکی ضخیم بر روی یک پس‌زمینه سفید نشان دهد , چشمانش به سمت نوار تیر می‌رود و در نزدیکی آن شناور می‌ماند تا به طور تصادفی در میدان دید پرسه بزند . برخی ویژگی‌های بصری دیگر توجه نوزاد را به صورت موثرتری نسبت به دیگران به کار می‌گیرند . برای مثال , رنگ قرمز از بقیه جذاب‌تر است , برای مثال , و اشیایی که با تقارن و تقارن مشخص می‌شوند , توجه نوزاد را طولانی‌تر از آن‌هایی که خطوط مستقیم و الگوهای نامتقارن دارند , نگه می‌دارند . صدا و طنین صدای انسان جذاب‌تر از دیگران است ; نوزاد به ویژه به لحن صدای مادر , و نیز صداهای گوناگون , پاسخ می‌دهد . این دسته از محرک‌ها , بیش‌ترین توجه را در طول هفته‌های اول تا آخر عمر دارند . در طول ماه سوم , اصل دوم , اصل عدم توافق نامیده می‌شود . بر طبق این اصل , کودک به احتمال زیاد در آن اتفاقات که به طور متوسط با آن‌هایی که در گذشته در معرض دید هستند , شرکت می‌کند . برای مثال , در ماه سوم , نوزاد بازنمایی داخلی چهره افرادی که به او اهمیت می‌دهند را ایجاد کرده‌است . از این رو , چهره کمی کج شده , یک ماسک با چشمان دور افتاده , توجه بیشتری نسبت به حالت عادی و یا شی که نوزاد هرگز قبلا ً ندیده است را تحریک می‌کند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.