پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

تجربه

جامع ترین سایت روانشناسی

تجربه

۸۸۲ بازديد
تحقیق طبیعت سازگاری و تغییرپذیری که افراد را به طور متمایز در طول زمان مشخص می‌کنند و به شناسایی اینکه چگونه انواع مختلف افراد به انواع مختلف وضعیت‌های روان‌شناختی پاسخ می‌دهند را بررسی کرد . اغلب یافته‌های شگفت‌انگیز منجر به مدل‌های جدید سیستم‌های پردازش اطلاعات و شناختی می‌شود .
در کاربردهای بالینی , درمان شناختی - رفتاری توسعه یافت . cbt به شناسایی و تغییر باورهای منفی , نادرست یا غیر منطقی و الگوهای تفکر از طریق ترکیبی از درمان شناختی و رفتاری تمرکز می‌کند . این کار به مردم کمک می‌کند تا خود و دیگران را تغییر دهند . در طول زمان , این نوآوری‌های درمانی شناختی - رفتاری که اغلب با داروها تکمیل می‌شوند , برای درمان مشکلات مختلف , از جمله مشکلات ناتوان‌کننده , مشکلات کنترل خود , اعتیاد و افسردگی مفید هستند .
تبلیغات
در روان‌شناسی اجتماعی , شروع در اوایل دهه ۹۰ , شناخت اجتماعی - چگونه افراد اطلاعات اجتماعی درباره دیگران را پردازش می‌کنند و خود - حوزه اصلی مطالعه تبدیل شده‌است . پژوهش بر این موضوعات به عنوان ماهیت و کارکرده‌ای خود - مفاهیم و عزت‌نفس ; تفاوت‌های فرهنگی در پردازش اطلاعات , روابط بین فردی و ارتباطات اجتماعی ; نوع‌دوستی , پرخاشگری و اطاعت , انگیزش , احساس , برنامه‌ریزی و خود تنظیمی ; و تاثیر گرایش‌ها و ویژگی‌های افراد بر رفتار آن‌ها با انواع موقعیت‌ها و تجربیات تاکید دارد . با توجه به اینکه پردازش اطلاعات در سطوح پایین‌تر از آگاهی رخ می‌دهد و به صورت خودکار پیش می‌رود , تحقیقات به اثرات محرک ( کم‌تر آگاهی ) در فعال‌سازی انواع گوناگون نمایش‌های ذهنی , احساسات و رفتارهای اجتماعی معطوف شده‌است . تحقیق در فصل مشترک شناخت اجتماعی و روانشناسی سلامت , به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه باورهای مردم , پنداره‌ای مثبت , انتظارات و توانایی‌های خود تنظیمی به آن‌ها کمک می‌کند تا با آسیب‌های مختلف و تهدید به سلامت خود و استرسی که هنگام تلاش برای مقابله با بیماری‌هایی مانند بیماری ایدز و سرطان به وجود می‌آید , مقابله کنند . در کار با انواع گونه‌های حیوانی , از موش و پرندگان گرفته تا پستانداران بیشتر مانند نخستی ها , محققان ارتباطات اجتماعی و رفتارهای مختلف اجتماعی , ویژگی‌های روانشناختی , توانایی‌های شناختی و احساسات را جستجو کرده و به دنبال شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود در مقایسه با انسان هستند .
در روان‌شناسی رشد , محققان با افزایش دقت , توانایی‌های ادراکی , شناختی و عددی مختلف نوزاد شناسایی و تحلیل شدند , در حالی که برخی دیگر بر توسعه طول عمر و تغییرات ذهنی و رفتاری در فرآیند پیری متمرکز بودند . تحقیقات توسعه‌ای گواه روشنی است مبنی بر اینکه انسان‌ها به جای ورود به جهان با لوح سفید ذهنی , به طور گسترده‌ای برای انواع مختلف توسعه شناختی و مهارتی آماده هستند . در عین حال , تحقیق نیز شواهد بسیار جذابی برای انعطاف‌پذیری مغز انسان و امکانات تغییر در مسیر توسعه داده‌است .
ارتباط ذهن , مغز و رفتار
در اواخر قرن بیستم روش‌های مشاهده فعالیت مغز زنده توسعه یافت که این امکان را فراهم کرد تا ارتباط بین آنچه که مغز انجام می‌دهد و پدیده‌های روانشناختی را بررسی کند , در نتیجه پنجره‌ای به رابطه بین ذهن , مغز و رفتار باز می‌کند . کارکرد مغز همه چیز را قادر می‌سازد , احساس می‌کند , و می‌داند . برای بررسی فعالیت مغز , از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی برای اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط سلول‌های عصبی فعال در مغز , تشخیص تغییرات جریان خون استفاده می‌شود . با کمک کامپیوترها , این اطلاعات را می‌توان به تصاویر تبدیل کرد , که عملا ً " روشن کردن میزان فعالیت در نواحی مختلف مغز است چون فرد وظایف ذهنی را انجام می‌دهد و انواع ادراکات , تصاویر , افکار و احساسات مختلف را تجربه می‌کند .
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.