جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

بهبودی

جامع ترین سایت روانشناسی

بهبودی

۸۶۸ بازديد
علاوه بر بهبود ظرفیت , کودکان بزرگ‌تر سرعت یادآوری را نشان می‌دهند و می‌توانند حافظه خود را سریع‌تر جستجو کنند. بهبود دیگری در توانایی حافظه , گزینش پذیری است . در حالی که بزرگ‌تر می‌شوند , کودکان در انتخاب چیزهای مهم دیگری که به یاد دارند , در تشخیص بنیادی از اطلاعات تصادفی , استاد می‌شوند . علاوه بر این , کودکان بزرگ‌تر استراتژی‌هایی را برای کدگذاری , تمرین و بازیابی اطلاعات کسب می‌کنند که کودکان کوچک‌تر مالک آن نیستند . برای مثال , تا هشت یا نه سال , بیشتر کودکان می‌دانند که خواندن متن آسان‌تر از خواندن آن برای اولین بار است . به طور کلی , کودکان بزرگ‌تر بهتر می‌توانند رفتار خود را برنامه‌ریزی کنند, مشکلات را فرموله کنند, توانایی خود را کنترل کنند, حواس‌پرتی و اضطراب را کنترل کنند و کیفیت محصولات شناختی خود را ارزیابی کنند . و از آنجا که کودکان بزرگ‌تر درک صحیحی از توانایی‌های خود دارند , بهتر است توانایی‌های شناختی دیگران را ارزیابی و پیش‌بینی کنند .
آرایش هوش
بحث در این مورد وجود دارد که آیا می ‌توان گفت که آیا کودکان می‌توانند در یک توانایی مجرد واحد به نام هوش یا اینکه آیا هر کودک ممکن است به عنوان مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی خاص توصیف شود , متفاوت باشند. برخی از کودکان به ویژه در مشکلات کلامی مهارت دارند و در مشکلات مربوط به روابط فضایی یا استدلال ریاضی مهارت کمتری دارند . روان‌شناسی آمریکایی معتقد است که توانایی‌های شناختی را می‌توان در سه بعد طبقه‌بندی کرد : محتوای اطلاعات ( نمادین , معنایی , رفتاری یا تصویری ) ; عملیات انجام‌شده بر روی محتوای ( حافظه , ارزیابی , هم‌گرایی , واگرایی یا شناخت ) ; و در نهایت محصول کار شناختی ( یک واحد , یک کلاس , یک ارتباط , یک سیستم , یک دگرگونی و یا دلالت ) . این نظریه پیش‌بینی می‌کند که تعداد زیادی پروفایل شناختی متفاوت وجود دارند , نه فقط یک .
رشد عاطفی و اجتماعی
ویژگی‌های شخصیتی :
اگرچه نظریه پردازان قبلی اعتقاد داشتند که ویژگی‌های شخصیتی در سه سال اول زندگی آشکار هستند , تحقیقات نشان می‌دهد که این ادعا اغراق‌آمیز است . مطالعات بلندمدت که کودکان را از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی دنبال می‌کنند , نشان می‌دهند که ویژگی‌های شخصیتی پایدار تا بعد از شش یا هفت سال ظهور پیدا نمی‌کنند و بیشتر تفاوت‌های دیده‌شده در کودکان در سه سال اول زندگی حفظ نمی‌شود . یک استثنا ممکن برای این ادعا , ویژگی‌های خلقی مهار شده و مهار نشده به ناآشنا است . کودکانی که در سه سال اول زندگی شدیدا ً مهار یا مهار شده‌اند , به احتمال زیاد در دوران کودکی خود این ویژگی‌ها را حفظ می‌کنند .
خود آگاهی و همدلی
شاید مهم‌ترین جنبه رشد عاطفی کودکان آگاهی رو به رشدی از حالات عاطفی خود و توانایی تشخیص و تفسیر احساسات دیگران باشد . نیمه دوم سال دوم زمانی است که کودکان شروع به آگاهی از حالات عاطفی , ویژگی‌ها , توانایی‌ها و پتانسیل عمل می‌کنند ; این پدیده خود آگاهی نامیده می‌شود . کودکان دو ساله شروع به توصیف اقدامات خود در حین اجرای آن‌ها می‌کنند , می‌توانند انعکاس خود را در آینه تشخیص دهند و برای اولین بار با اسباب‌بازی‌های خود به حالت ملکی مبدل شوند . این افزایش آگاهی و توانایی یادآوری حالات احساسی فرد منجر به همدلی و یا توانایی درک احساسات و ادراکات دیگران می‌شود . افزایش آگاهی از پتانسیل خود برای عمل باعث می‌شود که آن‌ها تلاش کنند تا رفتار دیگران را مستقیم یا تحت‌تاثیر قرار دهند . این تغییر اغلب با نیاز به تست استانداردهای رفتاری که توسط والدین برگزار می‌شود همراه است و در نتیجه , سال‌های دوم و سوم کودکان " دو سالگی وحشتناک " نامیده می‌شوند . "
منبع سایت بریتانیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.