چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آسیب مغز

جامع ترین سایت روانشناسی

آسیب مغز

۸۸۷ بازديد
مقدمه . یک شکل از آسیب تروماتیک مغز , ضربه مغزی معمولا ً توسط ضربه به سر یا یک رویداد دیگر ایجاد می‌شود که باعث تغییر ناگهانی مغز در جمجمه می‌شود . علایم مختلف با ضربه مغزی همراه هستند : سردرد , سرگیجه , سردرگمی , مشکلات بینایی , مشکلات تغلیظ , تحریک‌پذیری , افسردگی و غیره . برخی از بیماران , نشانه‌های مربوط به ضربه مغزی را فقط برای مدت کوتاهی تجربه می‌کنند , اما برای برخی دیگر, نشانه‌ها درنگ می‌کنند . وقتی علائم در عرض چند هفته پس از حادثه مشخص می‌شوند , آن‌ها به عنوان علائم گذرا پس از ضربه شناخته می‌شوند ; زمانی که سه یا چند علامت مرتبط با ضربه مغزی بیش از چهار هفته پس از حادثه , علائم ضربه مغزی ماندگار نامیده می‌شوند .
مطالعه . برای تعیین بیومکانیک حرکت سر در نوجوانان مبتلا به ضربه مغزی گذرا یا ماندگار در جوانان , یک گروه کانادایی از افراد مبتلا به ضربه مغزی که در هر یک از ۹ بخش اورژانس مرکز تحقیقات اورژانس اطفال کانادا ( پرک ) تحت درمان قرار گرفته بودند , تحت درمان قرار گرفتند . پرسشنامه‌ای در مورد این حادثه توسط بیماران یا والدین یا قیمین آن‌ها تکمیل شد ; سوالات مربوط به نوع تاثیر سر , چه سطحی بر سر اثر گذاشته و چه ناحیه سر تحت‌تاثیر قرار گرفته بود و همچنین توصیف دقیق این رویداد . براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط پرسشنامه‌ها , محققان قادر به بازسازی رویداده‌ای مربوط به سر فردی در آزمایشگاه خود بودند . پرسش نامه تکمیل شد . ~~~ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل شد .
بازسازی سناریوهای ضربه مغزی به اثرات head محدود شده که ناشی از سقوط عمودی و وابسته به جاذبه زمین , گراس یا یخ بود . افتادن ممکن است در خانه یا در طول یک رویداد ورزشی , از ارتفاع یا موقعیت ایستاده رخ دهد . ممکن است جوانان کلاه ایمنی داشته باشند یا در زمان ضربه سر برهنه باشند . تمام این اطلاعات در بازسازی در نظر گرفته شد .
برای شبیه‌سازی اثرات سر در جوانان با علایم گذرا یا مداوم , محققان از یک سکوی پرتابی , تقریبا ً اندازه سر بیمار , و یک سکوی پرتاب یک طرفه استفاده کردند . سطح سندان به وسیله مواد مربوط به سطحی که توسط سر بیمار مورد اصابت قرار گرفته بود , پوشیده شده بود: بتون , چوب , چمن , یخ , و زاویه زمین زمانی که روی زمین قرار گرفته بود, به گونه‌ای تنظیم شد که ناحیه تاثیر بر روی جمجمه منطبق با محل تاثیر بر سر بیمار باشد . در صورت استفاده از کلاه و یا ماسک در زمان آسیب , کلاه یا ماسک مشابهی در شبیه‌سازی استفاده شد .
علاوه بر مدل‌های فیزیکی تاثیر سر , محققان از مدل‌های عددی و اجزای محدود برای تعیین نیرو , انرژی , پیک خطی و دورانی و حداکثر کرنش اصلی در بافت مغز و اندازه‌گیری میزان آسیب تجمعی ناشی از افتادن در بیماران جوان استفاده کردند . سپس محققان مقادیر این متغیرها را بین بیماران مبتلا به تالاسمی و افراد مبتلا به سرطان مقایسه کردند . تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه بیمار برای هر یک از این متغیرها مشاهده نشد .
محققان همچنین بررسی کردند که آیا یکی از متغیرهای بیومکانیکی بروز علائم دائمی را پیش‌بینی می‌کند یا خیر . مجددا ً از نظر آماری هیچ مدرک آماری معنی‌داری وجود نداشت مبنی بر اینکه هر یک از متغیرهای بیومکانیکی به کار رفته منجر به شکست می‌شوند . "
منبع سایت علم روز
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.