جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

کاوش

جامع ترین سایت روانشناسی

کاوش

۸۷۴ بازديد
تاثیر مصاحبه‌کننده
از آنجا که مصاحبه یک تعامل اجتماعی است ، ظاهر یا رفتار مصاحبه‌کننده ممکن است بر پاسخ پاسخ‌دهنده تاثیر بگذارد . این یک مشکل است زیرا می‌تواند نتایج مطالعه را منحرف کرده و آن‌ها را نامعتبر کند .
برای مثال ، جنسیت ، نژاد ، زبان بدنی ، سن ، و وضعیت اجتماعی مصاحبه می‌تواند تاثیر مصاحبه‌کننده را ایجاد کند .
به عنوان مثال ، اگر یک محقق در حال تحقیق درباره تبعیض جنسیتی در میان مردان بود ، آیا یک مصاحبه زن بهتر از یک مرد بود ؟ این امکان وجود دارد که اگر یک فرد مصاحبه‌کننده از شرکت کنندگان مرد استفاده شود ممکن است دروغ بگویند ( به عنوان مثال وانمود کنند که جنسیتی نیستند ) تا مصاحبه را تحت‌تاثیر قرار دهند در نتیجه باعث ایجاد یک اثر مصاحبه‌کننده می‌شود .
طراحی مصاحبه‌ها
ابتدا باید انتخاب کنید که از یک مصاحبه ساختاریافته یا غیر ساختاری استفاده کنید .
سپس ، باید در نظر بگیرید که چه کسی مصاحبه‌کننده باشد ، و این بستگی به این دارد که چه نوع فرد مورد مصاحبه قرار می‌گیرد . تعدادی متغیر برای در نظر گرفتن وجود دارد :
جنسیت و سن : این می‌تواند اثر بزرگی بر پاسخ دهندگان داشته باشد، به خصوص در مورد مسائل شخصی .
ویژگی‌های شخصی : برخی افراد با دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند . هم چنین ، لهجه و ظاهر مصاحبه‌کننده می‌تواند تاثیری بر ارتباط بین مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌کننده داشته باشد .
قومیت : افراد در مصاحبه با مردم از یک گروه نژادی متفاوت دچار مشکل هستند .
پرسشنامه
پرسشنامه یک ابزار تحقیقاتی متشکل از یک سری سوالات برای هدف جمع‌آوری اطلاعات از پاسخ دهندگان است . پرسشنامه‌ها را می‌توان به عنوان یک نوع مصاحبه کتبی تصور کرد . آن‌ها می‌توانند با تلفن ، کامپیوتر و یا پست صورت به رو شوند .
پرسشنامه‌ها یک روش نسبتا ً ارزان ، سریع و کارآمد برای بدست آوردن مقادیر زیاد اطلاعات از یک نمونه بزرگ از افراد فراهم می‌کنند . داده‌ها می‌توانند نسبتا ً سریع جمع‌آوری شوند زیرا محقق نیازی به حضور در زمان تکمیل پرسشنامه ندارد . این برای جمعیت‌های بزرگ مفید است هنگامی که مصاحبه‌ها غیرعملی است .
با این حال ، یک مشکل از پرسشنامه این است که پاسخگویان ممکن است به خاطر مطلوبیت اجتماعی دروغ بگویند . اکثر مردم می‌خواهند تصویر مثبتی از خود ارائه دهند و بنابراین ممکن است دروغ بگویند یا حقیقت را خم کنند تا خوب به نظر برسند، به طور مثال ، دانش آموزان در طول مدت تجدید نظر اغراق می‌کنند .
پرسشنامه‌ها می‌توانند ابزاری موثر برای اندازه‌گیری رفتار ، نگرش‌ها ، ترجیحات ، عقاید و ، مقاصد نسبتا ً زیاد افراد بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر از دیگر روش‌ها باشند . یک تمایز مهم بین سوالات باز و بسته وجود دارد .
اغلب یک پرسشنامه از سوالات باز و بسته برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کند . این به این معنا است که هر دو داده‌های کمی و کمی را می‌توان به دست آورد .
سوال‌های بسته
سوالات بسته پاسخ تنها با اجازه دادن به پاسخ‌ها که متناسب با مقوله‌های قبل از تصمیم‌گیری هستند .
داده‌هایی که می‌توانند به یک دسته داده شوند ، داده‌های اسمی نامیده می‌شوند . گروه را می‌توان به دو گزینه محدود کرد ، به عنوان مثال ، dichotomous ( به عنوان مثال ، بله ' یا ' نه ' ' ' یا ' ' ' ' ' ' ' یا ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' 'یا ' ' ' ' ' ' .
سوالات بسته نیز می‌توانند داده‌های ترتیبی ( که می‌توانند رتبه‌بندی شوند ) را نیز فراهم کنند . این کار اغلب شامل استفاده از یک مقیاس درجه‌بندی پیوسته برای اندازه‌گیری قدرت نگرش‌ها یا احساسات است . برای مثال ، به شدت موافق / موافق / بی‌طرف / مخالف / مخالف / مخالف / قادر به پاسخ دادن نیستند .
سوالات بسته به نوع تحقیق مورد استفاده قرار گرفته‌اند ( به عنوان مثال ، فریدمن & Rosenman ، ۱۹۷۴ ) و همچنین برای ارزیابی رویداده‌ای زندگی که ممکن است موجب استرس شوند ( هولمز & Rahe ، ۱۹۶۷ ) و وابستگی ( Fraley ، والر ، جان برنان ، ۲۰۰۰ ) .
نقاط قوت
آن‌ها می‌توانند مقرون‌به‌صرفه باشند . این به این معنی است که آن‌ها می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌های تحقیقاتی را برای هزینه‌های نسبتا ً پایین فراهم کنند . بنابراین ، یک اندازه نمونه بزرگ را می‌توان بدست آورد که باید نماینده جمعیت باشد ، که یک محقق می‌تواند آن را تعمیم دهد .
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.