جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

مطالعات

جامع ترین سایت روانشناسی

مطالعات

۸۰۹ بازديد
۲. متغیر شرکت‌کننده / فرد متغیر
این به روش‌هایی اشاره می‌کند که هر شرکت‌کننده از طرف دیگر متفاوت است و این که چطور می‌تواند بر نتایج مثل حالت روحی ، هوش ، اضطراب ، اضطراب ، تمرکز و غیره تاثیر بگذارد .
به عنوان مثال ، اگر یکی از شرکت کنندگان که آزمون حافظه انجام داده بود، خسته ، مبتلا به نارساخوانی یا دید ضعیف بود ، این می‌تواند عملکرد آن‌ها و نتایج آزمایش را تحت‌تاثیر قرار دهد . طراحی آزمایشی انتخاب‌شده می‌تواند تاثیری بر متغیرهای شرکت‌کننده داشته باشد .
متغیرهای موقعیت نیز شامل اثرات سفارش هستند که می‌توان با استفاده از counterbalancing ، مانند دادن نیمی از شرایط شرکت‌کنندگان " A " و نیمه دیگر شرایط " B " را کنترل نمود . این امر از پیشرفت ناشی از عمل ، یا عملکرد ضعیف ناشی از ملالت ، جلوگیری می‌کند .
متغیرهای شرکت‌کننده را می‌توان با استفاده از تخصیص تصادفی به شرایط متغیر مستقل کنترل کرد .
۳. نتایج Experimenter / Investigator
آزمونگر ناخودآگاه به شرکت کنندگان منتقل می‌کند که چگونه باید رفتار کنند - این تعصب آزمونگر نامیده می‌شود .
این آزمایش ممکن است این کار را با دادن اشارات غیر عمدی به شرکت کنندگان در مورد آنچه که تجربه در مورد آن است و اینکه چگونه آن‌ها انتظار دارند رفتار کنند ، انجام دهد . این امر بر رفتار شرکت کنندگان تاثیر می‌گذارد .
آزمونگر اغلب به طور کامل از تاثیر استفاده می‌کند و نشانه‌ها ممکن است بسیار ظریف باشند اما با این حال ممکن است تاثیری داشته باشند .
همچنین ویژگی‌های شخصی ( به عنوان مثال سن ، جنسیت ، تلفظ ، رفتار و غیره ) این آزمایش می‌تواند بر رفتار شرکت کنندگان تاثیر بگذارد .
۴. ویژگی‌های تقاضا
اینها همه سرنخ‌ها در یک آزمایش هستند که به شرکت کنندگان هدف تحقیق را نشان می‌دهد .
شرکت کنندگان تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت : ( ۱ ) محیط آن‌ها ؛ ( ۲ ) ویژگی‌های پژوهشگر ؛ ( ج ) رفتار محقق ( به عنوان مثال ارتباط غیر کلامی ) و ( iv ) تفسیر آن‌ها از آنچه در وضعیت رخ می‌دهد .
باید سعی کنید این عوامل را با حفظ محیط‌زیست تا حد امکان طبیعی ، به دقت دنبال کنید . در نهایت ، شاید برای مشاهده این که آیا آن‌ها نتایج مشابهی بدست می‌آورند ، باید از experimenters مختلف استفاده کرد .
فرض کنید که ما می‌خواستیم اثرات الکل ( IV ) بر توانایی رانندگی ( DV ) را اندازه‌گیری کنیم ، باید تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که متغیرهای خارجی تاثیری بر نتایج ندارند . این متغیرها می‌توانند شامل :
آشنایی با اتومبیل : برخی افراد ممکن است بهتر رانندگی کنند چون آن‌ها این کار را قبلا ً انجام داده‌اند .
آشنایی با این آزمون : برخی افراد ممکن است نسبت به دیگران بهتر عمل کنند چون می‌دانند انتظار چه چیزی را باید انتظار داشته باشند .
برای نوشیدن به کار می‌رود . تاثیر الکل بر روی برخی افراد ممکن است کم‌تر از بقیه باشد زیرا برای نوشیدن به کار می‌رود .
شکم پر . تاثیر الکل بر برخی از سوژه‌ها ممکن است کم‌تر از بقیه باشد ، چون آن‌ها غذای زیادی دارند .
اگر این متغیرهای خارجی کنترل نشوند ، ممکن است متغیر اشتباه شوند ، زیرا آن‌ها می‌توانند بر روی نتایج آزمایش تاثیر بگذارند .
روش مطالعه موردی
مطالعات موردی تحقیقات عمقی یک فرد ، گروه ، رویداد یا جامعه را در بر می‌گیرد . به طور معمول ، داده‌ها از منابع مختلفی جمع‌آوری شده‌اند و با استفاده از چندین روش مختلف ( به عنوان مثال مشاهدات & مصاحبه‌ها ) . این تحقیق ممکن است به مدت زمانی طولانی ادامه یابد ، بنابراین فرایندها و پیشرفت‌ها را می‌توان همانطور که رخ می‌دهند مورد مطالعه قرار داد .
روش مطالعه موردی اغلب شامل مشاهده آنچه رخ می‌دهد ، یا بازسازی " تاریخچه موردی " یک شرکت‌کننده یا گروهی از افراد ( مانند یک کلاس مدرسه یا یک گروه اجتماعی خاص ) ، یعنی رویکرد idiographic .
مطالعات موردی به محقق اجازه می‌دهد تا در صورت امکان با تعداد زیادی از شرکت کنندگان تحقیق ( رویکرد nomothetic ) با هدف " میانگین گیری " ، درباره یک موضوع تحقیق کند .
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.