جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

روش ها

جامع ترین سایت روانشناسی

روش ها

۸۷۰ بازديد
دوام شی
توسعه اصلی در طول مرحله حسی - حرکتی , درک این است که اشیا وجود دارند و رویدادها به طور مستقل از اعمال خود فرد ( " مفهوم شی " یا " دوام شی " ) رخ می‌دهند .
برای مثال , اگر یک اسباب‌بازی را زیر یک پتو قرار دهید , کودک که به ثبات شی دست یافته‌است می‌داند که آن جا وجود دارد و به طور فعال به دنبال آن است . در ابتدای این مرحله , کودک طوری رفتار می‌کند که انگار اسباب‌بازی ناپدید شده‌است .
دستیابی به ثبات شی عموما ً انتقال به مرحله بعدی توسعه را نشان می‌دهد .
روش تجربی
روش اول تحقیق در علم , آزمایش است . ویژگی‌های کلیدی کنترل متغیرها , اندازه‌گیری دقیق و ایجاد روابط علت و معلولی هستند .
یک آزمایش تحقیقاتی است که در آن یک فرضیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد . در یک آزمایش , یک متغیر مستقل ( علت ) دستکاری می‌شود و متغیر وابسته ( اثر ) اندازه‌گیری می‌شود .
یک مزیت این است که آزمایش‌ها باید هدف باشند . دیدگاه‌ها و نظرات محقق نباید بر نتایج یک مطالعه تاثیر بگذارد . این خوب است چون داده‌ها را معتبرتر و کم‌تر اریب می‌کند .
سه نوع آزمایش وجود دارد که باید بدانید :
1- آزمایش‌های آزمایشگاهی / کنترل‌شده
این نوع آزمایش در یک محیط کنترل‌شده ( لزوما یک آزمایشگاه ) انجام می‌شود که اندازه‌گیری دقیق امکان‌پذیر است .
محقق تصمیم می‌گیرد که در چه زمانی , در چه شرایطی و با استفاده از یک روش استاندارد , آزمایش انجام خواهد شد . شرکت کنندگان به صورت تصادفی به هر گروه متغیر مستقل اختصاص یافتند .
یک مثال , آزمایش میلگرام بر روی اطاعت و یا مطالعه سقوط ماشین پالمر می‌باشد .
مقاومت : تکثیر آسان است . این به دلیل استفاده از روش استاندارد است .
قدرت : آن‌ها کنترل دقیق متغیرهای اضافی و مستقل را مجاز می‌کنند . این امر باعث ایجاد رابطه علت و معلولی می‌شود .
محدودیت : تصنعی بودن محیط ممکن است رفتار غیر طبیعی ایجاد کند که زندگی واقعی را منعکس نکند , اما اعتبار بوم‌شناختی پایینی دارد . این بدان معنی است که نمی‌توان یافته‌ها را به یک محیط واقعی تعمیم داد .
محدودیت : ویژگی‌های تقاضا یا اثرات آزمونگر ممکن است منجر به اریبی نتایج شده و متغیرهای مخدوش شوند .
آزمایش مزرعه‌ای
آزمایش‌ها می‌دانی در محیط روزمره ( زندگی واقعی ) شرکت کنندگان انجام شده‌است . آزمایشگر هنوز متغیر مستقل را تحریک می‌کند , اما در یک محیط واقعی ( بنابراین نمی‌تواند متغیرهای اضافی را کنترل کند ) .
نمونه‌ای از مطالعه بیمارستان امام رضا ( ع ) است .
قدرت : رفتار در یک آزمایش مزرعه‌ای بیش از یک آزمایش آزمایشگاهی به احتمال زیاد بازتاب زندگی واقعی است .
قدرت : احتمال کمتری از ویژگی‌های تقاضا بر نتایج وجود دارد , زیرا شرکت کنندگان ممکن است ندانند که مورد مطالعه قرار می‌گیرند . این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مطالعه مخفی باشد .
محدودیت : کنترل کمتری بر متغیرهای اضافی وجود دارد که ممکن است منجر به اریبی نتایج شوند . این امر برای محقق دیگری دشوار است که مطالعه را دقیقا ً یک‌سان تکرار کند .
۴ آزمایش طبیعی
آزمایش‌ها طبیعی در محیط روزمره ( زندگی واقعی ) شرکت کنندگان انجام می‌شود , اما در اینجا آزمایشگر هیچ کنترلی بر روی iv که به طور طبیعی در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد ندارد .
به عنوان مثال , تحقیقات مرتبط با دلبستگی هاجز در مقایسه با رشد بلند مدت کودکانی که فرزند خوانده , پرورش داده یا به مادران خود با گروه کنترل کودکانی که تمام عمر خود را در خانواده‌های بیولوژیکی خود سپری کرده بودند , مقایسه شد .
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.