چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

روانکاو

جامع ترین سایت روانشناسی

روانکاو

۸۰۹ بازديد
مطالعات موردی اغلب در تحقیقات اکتشافی مورد استفاده قرار می‌گیرند . آن‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا ایده‌های جدیدی خلق کنیم ( که ممکن است توسط روش‌های دیگری مورد آزمایش قرار گیرد ) . آن‌ها یک روش مهم برای نشان دادن تئوری‌ها هستند و می‌توانند به نشان دادن این که چگونه جنبه‌های مختلف زندگی person's به یکدیگر مرتبط هستند ، کمک کنند . بنابراین این روش برای روان شناسان مهم است که یک نقطه‌نظر جامع ( یعنی روان شناسان انسانی ) را اتخاذ می‌کنند .
محدودیت‌های مطالعات موردی
نمی‌تواند نتایج را به جمعیت گسترده‌تر تعمیم دهد .
احساسات شخصی محققان ممکن است بر مطالعه موردی تاثیر بگذارد ( تعصب محقق ) .
تکثیر کردن مشکل است.
وقت گیر است .
از آنجا که مطالعه موردی تنها با یک فرد / رویداد / گروه سر و کار دارد ، ما هرگز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا نتیجه‌گیری‌های بدست‌آمده از این مورد خاص در جای دیگری اعمال می‌شوند . نتایج این مطالعه قابل تعمیم نیست چون ما هرگز نمی‌توانیم بفهمیم که آیا موردی که مورد بررسی قرار گرفته‌ایم نشان‌دهنده بدنه وسیع‌تری از موارد مشابه " مشابه " است .
از آنجا که آن‌ها مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی ( به عنوان مثال توصیفی ) هستند ، به تفسیر مکان‌های روانشناس در مورد اطلاعاتی که به دست آورده‌است ، بستگی زیادی دارد . این به این معنی است که دامنه وسیعی برای تعصب ناظر وجود دارد و می‌تواند این باشد که نظرات شخصی روانشناس در ارزیابی این که داده‌ها چه معنایی دارند، وارد می‌شوند .
به عنوان مثال ، فروید برای تولید مطالعات موردی مورد انتقاد قرار گرفته‌است که در آن اطلاعات گاهی برای برازش نظریه‌های خاص در مورد رفتار منحرف می‌شوند ( به عنوان مثال هانس ) . این نیز در مورد تفسیر پول از مطالعه موردی بروس / برندا ( دایموند ، ۱۹۹۷ ) صدق می‌کند که شواهدی را نادیده می‌گیرد که بر خلاف نظریه او بیان شده‌است.
روش مصاحبه
مصاحبه‌ها از طریق پرسشنامه متفاوت بوده و تعامل اجتماعی دارند . بر خلاف پرسشنامه‌ها ، پژوهشگران به آموزش در نحوه مصاحبه نیاز دارند ( که هزینه‌ها را هزینه می‌کنند ) .
محققان می‌توانند انواع مختلفی از سوالات را بپرسند که به نوبه خود انواع مختلفی از داده‌ها را تولید می‌کنند . برای مثال ، سوالات بسته ، افراد را با مجموعه ثابتی از پاسخ‌ها فراهم می‌کنند ، در حالی که سوالات باز به مردم اجازه می‌دهند که آنچه را که در کلمات خودشان فکر می‌کنند ، بیان کنند .
گاهی محققان از یک برنامه مصاحبه استفاده می‌کنند . این مجموعه‌ای از سوالات آماده است که باید دقیقا ً با حروف متن پرسیده شود . برنامه‌های مصاحبه‌ها دارای یک فرمت استاندارد است که به این معنی است که سوالات یک‌سان برای هر interviewee به همان ترتیب پرسیده می‌شود .
اغلب مصاحبه‌ها توسط محقق و داده‌های نوشته شده به عنوان متن ( شرح کتبی سوالات مصاحبه و پاسخ ) ثبت خواهد شد که می‌توان آن را در یک تاریخ بعد تحلیل کرد .
مصاحبه‌کننده باید اطمینان حاصل کند که در هنگام مصاحبه با گروهه‌ای آسیب‌پذیر مانند کودکان ، توجه ویژه‌ای به خود جلب می‌کنند . برای مثال ، کودکان یک محدوده توجه محدود دارند و به همین دلیل باید از مصاحبه‌های طولانی اجتناب کرد .
همچنین زبانی که مصاحبه‌کننده از آن استفاده می‌کند باید متناسب با واژگان گروهی از افراد مورد مطالعه باشد . به عنوان مثال ، محقق باید زبان سوالات را تغییر دهد تا سابقه اجتماعی پاسخ دهندگان در سطح اجتماعی / آموزشی / اجتماعی / نژاد و غیره را تطبیق دهد .
لازم به ذکر است که مصاحبه‌ها ممکن است بهترین روش برای تحقیق درباره موضوعات حساس ( مانند پرسه زدن در مدارس ، تبعیض و غیره ) باشد چرا که افراد ممکن است احساس راحتی بیشتری در تکمیل پرسشنامه در بخش خصوصی داشته باشند .
مصاحبه‌ها اشکال مختلفی دارند ، برخی خیلی غیر رسمی و برخی دیگر ساختاریافته تر هستند .
مصاحبه ساختاریافته
این همچنین به عنوان یک مصاحبه رسمی ( مانند مصاحبه شغلی ) نیز شناخته می‌شود .
سوالات در یک ترتیب معین / استاندارد پرسیده می‌شوند و مصاحبه‌کننده از برنامه مصاحبه منحرف نخواهد شد یا از پاسخ‌های دریافت‌شده فراتر نمی‌رود ( بنابراین انعطاف‌پذیر نیستند ) .
این‌ها براساس سوالات ساختاریافته و closed هستند .
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.