چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

درمان

جامع ترین سایت روانشناسی

درمان

۷۹۳ بازديد
با مطالعه پاسخ‌های کودکان در سنین مختلف به این سوالات ، کولبرگ امیدوار بود که بداند چگونه استدلال اخلاقی به عنوان افراد مسن تغییر کرده‌است . نمونه متشکل از ۷۲ پسر ۱۶ تا ۱۶ ساله بود که ۵۸ تن از آن‌ها به مدت ۲۰ سال در فواصل سه سالانه به مدت ۲۰ سال پی‌گیری شدند ( کولبرگ ، ۱۹۸۴ ) .
به هر پسر یک مصاحبه ۲ ساعته براساس ده مشکل داده شد . چیزی که کولبرگ به طور عمده به این مساله علاقه‌مند بود این نبود که آیا این پسران عمل را درست یا غلط قضاوت می‌کردند ، بلکه دلایلی که برای این تصمیم گرفته شد. او دریافت که این دلایل به تغییر در زمانی که کودکان بزرگ‌تر شده‌اند تمایل دارند .
او سه سطح متمایز از استدلال اخلاقی را با دو مرحله فرعی شناسایی کرد . افراد تنها می‌توانند از این سطوح به ترتیب زیر عبور کنند . هر مرحله جدید ، جایگزین استدلال در مرحله قبل می‌شود . همه ما به همه مراحل دست نیافته ایم .
مراحل رشد اخلاقی
سطح ۱ - اخلاق قبل از عرف
در سطح قبل از متعارف ( اغلب بچه‌های نه‌ساله و کوچک‌تر ، برخی از نه سال) ، ما یک کد شخصی از اخلاق نداریم . در عوض ، قوانین اخلاقی ما با استانداردهای بزرگسالان و عواقب پس یا شکستن قوانین آن‌ها شکل می‌گیرد .
مرجع خارج از فرد است و استدلال بر مبنای پیامدهای فیزیکی اقدامات است .
مرحله ۱ . اطاعت و جهت گیری مجازات کودک / فرد برای اجتناب از تنبیه خوب است . اگر کسی مجازات شود ، باید اشتباه کرده باشند .
مرحله ۲ . Individualism و Exchange . در این مرحله ، کودکان تشخیص می‌دهند که تنها یک دیدگاه درست وجود ندارد که توسط مقامات تحویل داده می‌شود . افراد مختلف نقطه‌نظر متفاوتی دارند .
سطح ۲ - اخلاق متعارف
در سطح متعارف ( اغلب بزرگسالان و بزرگسالان ) ، ما شروع به درونی کردن استانداردهای اخلاقی مدل‌های نقش بزرگسالان با ارزش می‌کنیم .
اقتدار درونی می‌شود اما مورد سوال قرار نمی‌گیرد ، و استدلال مبتنی بر هنجارهای گروهی است که فرد به آن تعلق دارد .
مرحله ۳ . روابط بین فردی خوب . کودک / فرد برای اینکه شخص خوبی توسط دیگران دیده شود ، خوب است . بنابراین ، پاسخ مربوط به تایید دیگران است .
مرحله ۴ . حفظ نظم اجتماعی . کودک / فرد از قوانین گسترده‌تر جامعه آگاه می‌شود ، بنابراین قضاوت درباره قوانین به منظور رعایت قانون و اجتناب از احساس گناه .
سطح ۳ - اخلاق قراردادی
قضاوت فردی بر پایه اصول خود برگزیده است و استدلال اخلاقی براساس حقوق فردی و عدالت است . با توجه به این سطح از استدلال اخلاقی ، تا جایی که بیشتر افراد دریافت می‌کنند ، این سطح از استدلال اخلاقی است .
تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد توانایی تفکر انتزاعی لازم برای مرحله ۵ یا ۶ ( اخلاقیات پس از قراردادی ) را دارند . یعنی بیشتر مردم دیدگاه‌های اخلاقی خود را از اطرافیان خود می‌گیرند و تنها یک اقلیت از طریق اصول اخلاقی برای خودشان فکر می‌کنند .
مرحله ۵ . قرارداد اجتماعی و حقوق فردی . کودک / فرد آگاه می‌شود که در حالی که قوانین / قوانین ممکن است برای بیش‌ترین تعداد وجود داشته باشد، زمان‌هایی وجود دارد که آن‌ها بر علیه منافع افراد خاص کار خواهند کرد .
مسائل همیشه روشن نیستند . برای مثال در معمای Heinz ، حفاظت از زندگی مهم‌تر از شکستن قانون علیه دزدی است .
مرحله ۶ . اصول جهانی . افراد در این مرحله مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اخلاقی خود را توسعه داده‌اند که ممکن است متناسب با قانون نباشند . این اصول برای همه اعمال می‌شوند .
به عنوان مثال ، حقوق بشر ، عدالت و برابری . فرد آماده عمل خواهد بود تا از این اصول دفاع کند حتی اگر به معنی رفتن به بقیه جامعه در این فرآیند باشد و مجبور شود عواقب تصویب و یا حبس را بپردازد . سوفی شک داشت که تعداد کمی از مردم به این مرحله رسیده باشند.
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.