جمعه ۲۴ فروردین ۰۳

پژوهش

جامع ترین سایت روانشناسی

پژوهش

۸۷۹ بازديد
زبان و زبان
vygotsky معتقد است که زبان از تعاملات اجتماعی برای اهداف ارتباطی توسعه می‌یابد . vygotsky زبان به عنوان بزرگ‌ترین ابزار انسان ، وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با دنیای خارج است .
به گفته vygotsky ( ۱۹۶۲ ) زبان دو نقش مهم در رشد شناختی بازی می‌کند :
۱ : این ابزار اصلی برای انتقال اطلاعات به کودکان است .
۲ : زبان خودش ابزار بسیار قدرتمندی از سازگاری عقلانی می‌شود .
vygotsky ( ۱۹۸۷ ) بین سه شکل زبان تمایز می‌گذارد : گفتار اجتماعی که ارتباط خارجی است که برای صحبت کردن با دیگران بکار می‌رود ( نوعی از سن ۳ ) ؛ صحبت خصوصی ( نوعی از سن ۳ ) که به خود عمل می‌کند و تبدیل به یک تابع intellectual می‌شود ( نوعی از سن هفت سال ) .
برای vygotsky ، فکر و زبان در ابتدا سیستم‌های جداگانه از ابتدای زندگی هستند ، که در حدود سه سال با هم ادغام می‌شوند . در این مرحله ، گفتار و اندیشه وابسته به یکدیگر می‌شوند : تفکر تبدیل به کلامی می‌شود ، سخنرانی نمایشی می‌شود . وقتی این اتفاق می‌افتد ، children's با درونی کردن صحبت درونی ، درونی می‌شود . درونی سازی زبان مهم است چون رشد شناختی را تحریک می‌کند .
بیان درونی جنبه درونی کلام خارجی نیست - این یک تابع در خود است . هنوز هم در حال سخنرانی است ، به عبارت دیگر ، به فکر مرتبط کردن با کلمات است . اما در حالی که تفکر گفتاری خارجی در کلمات گنجانده می‌شود ، در کلمات گفتاری درونی ، هنگام تفکر ، می‌میرد . گفتار مرکزی تا حد زیادی به معانی خالص فکر می‌کند . …
( vygotsky ، ۱۹۶۲ : ص . ۱۴۹ )
vygotsky ( ۱۹۸۷ ) اولین روانشناس بود که اهمیت سخنرانی خصوصی را مستندسازی کرد . او سخنرانی خصوصی را به عنوان نقطه گذار بین گفتار اجتماعی و درونی ، لحظه‌ای در توسعه که زبان و تفکر برای تشکیل تفکر شفاهی متحد می‌شوند ، در نظر گرفت .
از این رو ، سخنرانی خصوصی ، در دیدگاه Vygotsky's ، اولین تجلی از بیان درونی بود . در واقع ، گفتار خصوصی شباهت بیشتری به گفتار و عملکرد خود دارد تا گفتار اجتماعی .
گفتار خصوصی به طور معمول ، در مقایسه با گفتار اجتماعی ، به عنوان سخنرانی خطاب به خود ( نه برای دیگران ) به منظور خود - regulation ( به جای ارتباط ) تعریف می‌شود . …
( Diaz ، ۱۹۹۲ ، p . ۶۲
برخلاف گفتار داخلی که پنهان است ( به عنوان مثال پنهان ) ، گفتار خصوصی آشکار است . در مقایسه با ایده Piaget ( ۱۹۵۹ ) از سخنرانی خصوصی Piaget ، vygotsky ( ۱۹۳۴ ، ۱۹۸۷ ) سخنرانی خصوصی را به صورت زیر ملاحظه کرد :
انقلابی در توسعه که زمانی آغاز شد که تفکر preverbal و زبان preintellectual برای ایجاد اشکال اساسی جدید کارکرد ذهنی گرد هم آمدند . …
( Fernyhough & Fradley ، ۲۰۰۵ : p . ۱ ) .
علاوه بر مخالفت با اهمیت عملکردی گفتار خصوصی ، vygotsky و Piaget نیز نظرات مخالفی را در مورد روند توسعه گفتار خصوصی و شرایط محیطی که بیشتر اوقات رخ می‌دهد ، مطرح نمود ( Berk & garvin ، ۱۹۸۴ )
نظرات Piaget's و Vygotsky's در مورد سخنرانی خصوصی
از طریق صحبت خصوصی ، بچه‌ها شروع به هم‌کاری با خودشان به روش دیگری می‌کنند ( به عنوان مثال ، بزرگسالان ) با آن‌ها در دستیابی به یک تابع خاص هم‌کاری می‌کنند .
vygotsky " سخنرانی خصوصی " را ابزاری برای کودکان می‌داند تا فعالیت‌ها و استراتژی‌ها را برنامه‌ریزی کرده و در نتیجه به توسعه آن‌ها کمک کند . گفتار خصوصی استفاده از زبان برای خود تنظیم رفتار است . بنابراین ، زبان یک شتاب‌ده در تفکر / درک است ( Jerome Bruner نیز زبان را به این روش بیان می‌کند ) . vygotsky بر این باور است که کودکانی که به مقادیر زیادی از گفتار خصوصی اشتغال دارند از نظر اجتماعی شایستگی بیشتری نسبت به کودکانی دارند که از آن به طور گسترده استفاده نمی‌کنند .
vygotsky ( ۱۹۸۷ ) اشاره می‌کند که گفتار خصوصی نه تنها فعالیت کودک را همراهی می‌کند بلکه به عنوان ابزاری استفاده می‌شود که توسط کودک در حال توسعه برای تسهیل فرایندهای شناختی مانند غلبه بر موانع کاری ، افزایش قدرت تخیل ، تفکر ، و آگاهی آگاهانه استفاده می‌شود .
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.