دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

نکات

جامع ترین سایت روانشناسی

نکات

۸۹۳ بازديد
اثرات سفارش
تغییرات در عملکرد شرکت کنندگان به دلیل تکرار همان یا همان آزمایش مشابه یک‌بار . نمونه‌هایی از اثرات سفارش عبارتند از:
۱. اثر تمرین : یک بهبود در عملکرد به علت تکرار ، به عنوان مثال ، به دلیل آشنایی با این تکلیف ؛
۲ ) اثر خستگی : کاهش کارایی یک وظیفه به دلیل تکرار ، برای مثال ، به دلیل خستگی یا خستگی .
روش تجربی
اولین روش تحقیق در علم ، آزمایش است . ویژگی‌های کلیدی کنترل بر روی متغیرها ، اندازه‌گیری دقیق ، و ایجاد روابط علت و معلولی هستند .
یک آزمایش تحقیقی است که در آن یک فرضیه به طور علمی مورد آزمایش قرار می‌گیرد . در یک آزمایش ، متغیر مستقل ( علت ) دستکاری می‌شود و متغیر وابسته ( اثر ) اندازه‌گیری می‌شود ؛ هر متغیر خارجی کنترل‌شده .
یک مزیت این است که آزمایش‌ها باید هدفمند باشند . نظرات و نظرات محقق نباید بر نتایج یک مطالعه تاثیر بگذارد . این خوب است چون داده‌ها را قابل‌اعتمادتر ، و تعصب کمتری می‌سازد .
سه نوع آزمایش وجود دارد که باید بدانید :
۱. آزمایش‌ها Laboratory / کنترل‌شده
این نوع تجربه در یک محیط تحت کنترل خوب ( نه لزوما ً یک آزمایشگاه ) انجام می‌شود ، که در آن اندازه‌گیری‌های دقیق ممکن است .
محقق تصمیم می‌گیرد که در چه زمانی این آزمایش رخ خواهد داد ، که در آن شرکت کنندگان ، در چه شرایطی و با استفاده از یک روش استاندارد شده. شرکت کنندگان به طور تصادفی به هر گروه متغیر مستقل تخصیص داده می‌شوند .
یک مثال ، آزمایش میلگرام در مورد اطاعت و یا مطالعه سقوط خودرو است .
قدرت : تکرار ( به عنوان مثال کپی ) یک آزمایش آزمایشگاهی آسان‌تر است . این به این دلیل است که یک روش استاندارد استفاده می‌شود .
قدرت : آن‌ها اجازه کنترل دقیق متغیرهای خارجی و مستقل را می‌دهند . این باعث می‌شود که یک رابطه علت و معلولی ایجاد شود .
Limitation : تصنعی تنظیم ممکن است رفتاری غیر طبیعی ایجاد کند که منعکس‌کننده زندگی واقعی ، یعنی اعتبار اکولوژیک پایین باشد . این به این معنی است که تعمیم یافته‌های به یک محیط زندگی واقعی ممکن نیست .
Limitation : ویژگی‌های تقاضا یا اثرات آزمونگر ممکن است باعث انحراف نتایج و تبدیل به متغیرهای اشتباه شود .
۲. آزمایش‌ها میدان
آزمایش‌ها می‌دانی در محیط روزمره ( یعنی زندگی واقعی ) شرکت کنندگان انجام می‌شود . آزمونگر هنوز متغیر مستقل را دستکاری می‌کند ، اما در تنظیمات واقعی زندگی ( بنابراین نمی‌تواند متغیرهای خارجی را کنترل کند ) .
یک نمونه ، مطالعه بیمارستان Holfing در مورد اطاعت است .
مقاومت : رفتار در یک آزمایش می‌دانی به احتمال زیاد منعکس‌کننده زندگی واقعی است ، به دلیل شرایط طبیعی آن ، یعنی اعتبار اکولوژیکی بالاتر نسبت به آزمایش آزمایشگاهی .
قدرت : احتمال کمتری وجود دارد که ویژگی‌های تقاضا بر نتایج تاثیر بگذارند چون شرکت کنندگان ممکن است بدانند که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند . این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مطالعه مخفی باشد .
Limitation : کنترل کمتری نسبت به متغیرهای خارجی وجود دارد که ممکن است باعث انحراف نتایج شوند. این امر برای محقق دیگری دشوار است که مطالعه را دقیقا ً به همان شکل تکرار کند .
۳. آزمایش‌ها طبیعی
آزمایش‌ها طبیعی در محیط روزمره ( یعنی زندگی واقعی ) شرکت کنندگان انجام می‌شود ، اما در اینجا آزمونگر کنترل بر IV را ندارد چون به طور طبیعی در زندگی واقعی رخ می‌دهد .
برای مثال ، هوجز و تحقیقات دلبستگی Tizard's ( ۱۹۸۹ ) رشد بلند مدت کودکانی را که به فرزندی پذیرفته شده‌اند ، پرورش داده یا به مادران خود بازگردانده اند، با گروهی از کودکانی که تمام زندگی خود را در خانواده‌های their گذرانده اند ، مقایسه کردند .
نیرو : رفتار در یک آزمایش طبیعی به احتمال زیاد منعکس‌کننده زندگی واقعی است ، به دلیل وضعیت طبیعی آن یعنی اعتبار زیست‌محیطی بسیار بالا .
قدرت : احتمال کمتری وجود دارد که ویژگی‌های تقاضا بر نتایج تاثیر بگذارند چون شرکت کنندگان ممکن است بدانند که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند .
مقاومت : می‌تواند در شرایطی مورد استفاده قرار گیرد که در آن از نظر اخلاقی غیرقابل‌قبول است تا متغیر مستقل را دستکاری کند ، به عنوان مثال درباره استرس تحقیق کنید.
منبع سایت روانشناسی ساده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.